Friday 31 March 2023

Agar-agar Sagu Bunga Telang

Agar-agar Sagu Bunga Telang


        Assalamualaikum dan selamat petang. Hari ni hari ke 9 kita berpuasa. Macam mana cuaca kat tempat hangpa...? Kat sini macam biasa la, panas lit-lit... Panas-panas pun masih boleh bertahan lagi... Panas-panas ni aku nak share resepi agar-agar la... Boleh buat hilang rasa panas tu... Resepi ni guna bunga telang untuk warnakan biji sagu tu... Kalau letak banyak bunga telang tu rasanya lagi terang. Kat rumah aku ni bunga telang tak berapa kembang... Aku bubuh banyak mana yang ada laa... Kalau nak mencuba resepi ni boleh tengok kat bawah tu... Byeee...
 
 

Agar-agar Sagu Bunga Telang



Agar-agar Sagu Bunga Telang
C&P : FB Faiz Faizal

1 pek serbuk agar-agar cap burung yang plain
200ml santan kotak
300ml susu cair
400ml air
6 sudu besar gula pasir
secubit garam
50gm sagu
800ml air
10 kuntum bunga telang ( aku letak lebih )


Cara-cara
  1. Didihkan air 800ml bersama bunga telang. Buang bunga telang.
  2. Masukkan sagu, kacau selama sepuluh minit. Matikan api. Tutup periuk. Biar 15 minit atau hingga sagu jernih. Sejat.
  3. Lalukan dibawah air paip. Ketepikan.
  4. Masak agar-agar dengan 400ml air hingga larut. Masukkan gula dan garam. Kacau rata.
  5. Tuangkan susu dan santan. Kacau sebati dengan api sederhana.
  6. Tutup api. Masukkan sagu dan kacau sebentar. Tuang dalam loyang. Biarkan sejuk sebelum simpan dalam peti sejuk.


Agar-agar Sagu Bunga Telang

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...