Saturday 25 March 2023

Puding Sedut

Puding Sedut


    Assalamualaaikum dan selamat petang.... Masak apa untuk berbuka nanti.... Hari ke 3 berpuasa ni aku nak share resepi puding sedut pulak.... Sangat sedap hirup puding sedut ni di kala panas-panas ni.... Sabar-sabar.... Kejap ja lagi nak berbuka.... Puding ni aku pernah buat dah dulu tapi aku tak post kat blog. Aku cuma buat satu warna ja... Saja nak test... Sangat sedap. Rasa dia macam dadih lembut yang lalu kat tekak tu.... Kalau nak buat versi berlapis kena ada kesabaran sikit. Ni aku buat kurang kesabaran. Sebab tu ada nampak warna dia bercampur. Boleh la kalau tengok hasil kejadian dia... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu... Byee... Selamat berbuka puasa semua.....

Puding Sedut


Puding Sedut
 
 1 sudu kecil serbuk agar-agar
1000 ml air
1/2 cawan gula
2 helai daun pandan
1 cawan susu cair
1 cawan creamer / coffeemate / susu tepung
pewarna dan perisa yan di sukai


Cara-cara
  1. Satukan serbuk agar-agar, air, gula dan daun pandan. Masak hingga mendidih. Keluarkan daun pandan.
  2. Masukkan susu cair dan creamer, kacau sehingga mendidih.
  3. Tambahkan pewarna dan perisa yang di sukai.
  4. Untuk membuat puding berlapis, asingkan kepada 2-3 mangkuk dan masukkan pewarna dan perisa yang di sukai. Biarkan agar-agar suam terlebih dahulu sebelum dilapis. Jika beku, panaskan semula di dalam microwave atau panaskan di atas dapur.
  5. Untuk menikmatinya, kocok puding dan sedut dengan straw.

Puding Sedut

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...