Sunday 22 January 2023

Broken Glass Cheesecake

Broken Glass Cheesecake



  Assalamualaikum dan selamat pagi semua... Selamat Tahun Baru Cina... Bila raya ni mesti pakat cuti kan. So, boleh la try buat Broken Glass Cheesecake ni. Cantik tau bila kita potong cheesecake ni. Macam kaca pecah pulak. Resepi ni aku save lama dah. Masa zaman awal-awal aku dok buat blog dulu. Bila cari tak jumpa dah. Nasib aku ada save siap-siap. Resepi ni aku ada ubah sikit dari resepi asal. Untuk agar-agar tu, bila aku potong dia akan berair. Buang air dia dulu baru masukkan dalam adunan cheesecake tu. Untuk cheesecake ni aku buat dalam loyang 7 inci. Cari loyang 8 inci tak jumpa. Bila guna loyang 7 inci ada lebihah adunan. Yang lebihan tu aku tuang dalam bekas lain. Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu... Byeee....


Broken Glass Cheesecake
Sumber : Yat Easybakes

Kiub Agar-agar
1 sudu besar serbuk agar-agar 
100gm gula
800ml air
1/2 sudu kecil pewarna hijau + esen vanila
1/2 sudu kecil pewarna merah + esen strawberry
1/2 sudu kecil pewarna ungu + blueberry emulco


Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan kedalam periuk kecuali pewarna, esen, emulco dan masak sehingga serbuk agar-agar larut.
  2. Apabila agar-agar sudah larut, bahagi adunan kepada 3 bahagian dan masukkan pewarna dan esen. Tuang kedalam bekas kecil dan biarkan beku.
  3. Apabila beku, potong kepada kiub-kiub kecil dan simpan seketika dalam peti sejuk.


Broken Glass Cheesecake


Cheesecake
1 1/2 sudu kecil serbuk gelatin larutkan dalam 50ml air panas
250gm cream cheese
125gm gula kaster
3 sudu besar fresh cream
kiub agar-agar
kek span


Cara-cara
  1.  Potong nipis kek span dan masukkan ke dalam loyang spring form bulat 8 inci. Ketepikan.
  2. Satukan cream cheese, gula kaster dan fresh crem dalam mangkuk pengandun dan putar sehingga sebati. Masukkan larutan gelatin dan putar lagi.
  3. Masukkan kiub agar-agar dan gaul sebati dengan perlahan-lahan menggunakan spatula hingga sebati.
  4. Tuang adunan cream cheese  dalam loyang. Hentak perlahan supaya adunan rata. Simpan ke dalam peti sejuk sehingga cheesecake betul-betul set.


Broken Glass Cheesecake



Topping
200gm mango filling
1 sudu besar gula
1 1/2 sudu kecil serbuk gelatin larutkan dalam 50ml air panas
 
 
Cara-cara
  1. Satukan semua adunan dalam mangkuk dan gaul rata sehingga gula larut.
  2. Keluarkan cheesecake dari peti sejuk dan tuang topping atas kek.
  3. Simpan semula dalam peti sejuk supaya topping set sepenuhnya.
     

Broken Glass Cheesecake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...