Saturday, 23 November 2019

Bingka Labu Lemak Manis



       Assalamualaikum semua.... Lamanya aku dah tak update kat sini... Bukan apa, kurang rajin sikit.... Hihihiii.... Aku bukan dah tak membaking lagi, ada jugak. Cuma tak sempat nak update ja.... Kalau rajin, aku update la yer resepi lama-lama tu.... Ok, berbalik pada resepi hari ni, aku ada buat bingka labu untuk makan petang tadi... Alhamdulillah, sedap rasa bingka labu ni... Berbaloi aku buat... Resepi ni aku cedok kak blog kak yatie... Tima kasih ye kak... Untuk buah labu tu mak su aku bagi kat mak aku. Mak aku masak sayur lemak manis... Tapi aku tak berapa berkenan.... So, jadi la bingka ni... Kalau ada yang nak mencuba boleh la tengok resepi kat bawah tu....




Bingka Labu Lemak Manis
C&P : Kak Yatie

BAHAN-BAHAN- loyang bulat 9 inci

2 biji telur
2 cwn santan ( santan kotak kara 200ml, selebihnya tambah air biasa je)
1/2 cwn susu cair
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula pasir halus
1/2 cwn susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter/minyak sapi
2 cwn labu- yg telah direbus, toskan dan dilecek
sedikit bijan utk tabur di atas permukaan kuih

CARA-CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 150C ikut oven masin-masing, lenser loyang dengan mentega, panaskan sebentar.
  2. Satukan bahan2 diatas kecuali labu yg di lecek dan bijan dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu.
  3. Tapis adunan tadi, kalau guna blender lagi senang. Tuangkan dlm mangkuk besar dan masukkan labu yg telah di lecek, kacau hingga rata.
  4. Tuang dalam loyang yang telah di panaskan tadi.
  5. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  6. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong.
**Labu tu sengaja saya tak blender sekali sebab suka tngk jalur2 labu yg tak hancur sangat masa kuih di potong. Rasa makin teruja nak menikmati
kesedapannya.



No comments:

Post a comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...