Sunday 13 October 2024

Carrot Cake

Carrot Cake



    Assalamualaikum dan selamat pagi semua.... Pagi ni aku nak update resepi carrot cake pulak. Ni adalah kek yang aku paling suka selain kek coklat & red velvet. Kalau buat carrot cake aku tak suka letak serbuk buah pala atau serbuk kulit kayu manis. Tapi kalau yang beli aku tak kisah sangat tapi jangan bau dia terlampau kuat... Memang lambat habis la kek tu.... Bila dah buat sendiri tak yah la bubuh... Lagi satu aku suka carrot cake ni sebab ada rasa lemak-lemak kekacang tu... Uhhah... Sedapnya... Untuk resepi ni aku ada tambah nenas dalam tin. Kalau sapa-sapa tak suka nenas tu tak yah la bubuh... Sapa-sapa yang nak mencuba buleh tengok resepi kat bawah tuu...


Carrot Cake



Carrot Cake

Bahan-bahan
1 1/4 cawan parutan carrot
2 biji telur
1/2 cawan minyak sayuran ( aku guna minyak masak )
1/2 + 1/4 cawan gula putih ( aku guna gula perang )
1 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh serbuk kayu manis ( aku xletak )
1/2 sudu teh serbuk buah pala [ nutmeg ] ( aku xletak )
1/2 sudu teh esen vanilla
1/4 sudu teh garam
1/2 cawan kacang pecan atau walnut yang dicincang
1/2 cawan nenas tin [ potong kecil ] ( aku tambah )
 
 
Cara-cara
  1. Panaskan oven pada suhu 185 C. Sapukan sedikit minyak pada tin kek.
  2. Ayak bersama tepung gandum, baking soda, baking powder, serbuk kayu manis, serbuk buah pala dan juga garam. Ketepikan.
  3. Pukul telur dan gula hingga sebati (tak perlu guna mixer elektrik, guna senduk kayu atau ballon whisk jer sebab tak perlu pukul lama). Setelah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati.
  4. Masukkan bahan ayak sedikit demi sedikit sambil dikacau sebati.
  5. Masukkan esen vanilla, parutan carrot, nenas tin dan kacang pecan. Gaul sebati dan tuang ke dalam tin kek.
  6. Bakar selama 40 minit hingga 1 jam bergantung kepada oven masing-masing dan juga saiz loyang yang digunakan. Cucuk dengan lidi untuk memastikan kek telah masak sepenuhnya atau tidak. Untuk buat 3 lapisan kek boleh bahagi adunan kepada 3 bahagian sama banyak dan tuang dalam 3 loyang bersaiz 6 inci dan bakar selama 25-30 minit atau sehingga masak.
     


Carrot Cake



Cream Cheese Frosting

125 gm krim keju, pada suhu bilik
125 gm keju Mascarpone, pada suhu bilik ( boleh diganti dengan krim keju )
1/2 tsp asen vanilla
1/2 cawan gula aising, diayak
200 ml whipping cream
 
Cara-cara
  1. Pukul krim keju bersama keju Mascarpone hingga smooth.
  2. Masukkan asen vanilla dan gula aising dan teruskan memukul hingga smooth.
  3. Masukkan whipping cream sedikit demi sedikit sambil terus memukul hingga sebati.
  4. Siap.
     

 

Carrot Cake



Cara melapis kek
  1. Letak sekeping kek atas papan kek. Paipkan cream cheese frosting dan ratakan.
  2. Letak sekeping kek lagi. Ulang hingga kek yang ketiga.
  3. Ratakan seluruk kek dengan baki cream cheese frosting.
  4. Boleh lekatkan tepi kek dengan kacang pecan yang telah dicincang kasar.
  5. Paipkan keliling kek dengan lebihan cream cheese frosting menggunakan nozzle kesukaan anda. Tabur nenas tin yang dipotong kasar dan dilap dengan tisu supaya tidak berair disekeliling kek.
  6. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.


Carrot CakeCarrot Cake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...