Friday 19 October 2012

Meehoon Goreng



 Tadi masa tengah dok goreng meehoon, tiba-tiba hujan turun. Lebat sangat. Hujan rahmat kot.Tapi takot jugak dok hujan selalu. Bukan apa, takut banjir. Besa la, rumah aku ni memang selalu kena banjir. Nak buat macam mana, dugaan. Hmmmm... Aku goreng meehoon ni bukan apa, kemarin tak puas makan kuay teow. Meh tengok style meehon yang aku goreng nihhh....


Bahan-Bahan

-2 keping meehoon
-2 batang pokok sawi
-200gm taugeh
-200gm daging
-3 ulas bawang putih
-3 sudu makan kicap cair
-4 sudu makan sos tiram
-4 sudu makan sos cili
- 1 sudu teh cili flakes [ ni aku tambah ]

Hiasan
-bawang goreng
-telur dadar

Cara-Cara

  1. Rendam meehoon, basuh dan toskan.
  2. Potong daging kecil-kecil dan rebus. Simpan air rebusan tersebut.
  3. Tumbuk bawang putih dan panaskan minyak. Tumis bawang hingga naik bau.
  4. Masukkan kicap, sos cili, sos tiram dan cili flakes. Goreng seketika.
  5. Masukkan daging yang direbus tadi.
  6. Masukan meehoon dan gaul rata. Jika meehoon kelihatan kering, tambah sedikit air rebusa daging.
  7. Akhir sekali barulah masukkan sayur dan gaul rata.
  8. Sedia dinikmati. Hias dengan bawang dan telur goreng.

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...