Thursday 18 October 2012

Kuih Lopes


 Malam ni aku nak buat kuih lopes. Kuih ni memang senang. Cuma bahan utama dia beras pulut ja. Aku buat malam ni bukan apa, senang, esok tak payah sibuk-sibuk nak buat sarapan. Selalunya kuih ni selalu beli waktu bula puasa, bulan-bulan lain orang jarang jual. Sebab apa aku tak tau. Ni memang peberet ayah aku. Hari-hari dia beli masa bulan posa. So, aku pun belajar buat la. Pas ni dah tak yah beli selalu dahhh...

Bahan-Bahan [ menghasilkan dalam 10 biji ]

-200gm beras pulut
-1/2 sudu teh pewarna hijau
-1/2 sudu teh perasa pandan
-kelapa parut + secubit garam
-daun pisang [ saiz 5cm x 20cm ]
-gelang getah [ untuk ikat pulut ]

Air Gula

-3/4 cawan gula merah
-1/2 cawan gula pasir
-1/4 cawan air
-1 helai daun pandan [ disimpul ]


Cara-Cara

  1. Cuci beras pulut dan rendam selama 2-3 jam. Tambah pewarna hijau dan perasa pandan.
  2. Kemudian toskan.
  3. Ambil daun pisang dan buat kelongsong seperti membalut ketupat palas. Masuk beras pulut kedalam kelongsong daun pisang dan lilit membentuk segi tiga. Ikat dengan gelang getah.
  4. Masukkan beras pulut yang telah siap diikat kedalam periuk yang telah didihkan dengan air.
  5. Rebus selama 30 minit atau sehingga masak. Sejukkan dan golek dalam kelapa parut.
  6. Untuk air gula, masak kesemua bahan dan tapis.


kuih lopes belum dimasak



kuih ni kalau buat malam pastu makan pg esok pun ok lg. Janji x salut dengan kelapa parut, tkot basi.




selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...