Monday 15 October 2012

seri muka @ pulut sekaya


Hari ni aku nk kongsi satu resepi yg telah aku buat beberapa hari yg lalu. Ni try yg ke2 sbb yg pertama x berapa menjadi... hehehe...  Resepi ni asalnya aku amek kt mat gebu, pastu aku olah sikit. besa la br nk mencuba. Yang tak menjadi  tu sebab pandai2 ubah resepi orang. Orang kata menderhaka. tu yg tak mau jadi.  Hehehee... Mintak ampun....


BAHAN-BAHAN

Lapis Bawah

-250 gm beras pulut
-200ml pati santan  ( 1/2 biji kelapa fresh)*
-1 sudu teh garam*[disatukandan dikacau]
-1 helai daun pandan ( disimpul )

Lapis Atas

-2 sudu besar + 1 sudu teh tepung gandum
-4 1/2 sudu teh tepung jagung
-1/2 sudu makan tepung kastad
-130gm gula pasir
-3 biji telur GRED A
-1 sudu teh garam
-320ml pati santan (1/2 biji kelapa fresh)
-10 helai daun pandan ( dikerat pendek )
-1/2 sudu teh serbuk jintan



CARA-CARA


  1. Rendam beras pulut selama 30 minit dan toskan
  2. Panaskan pengukus. Masukkan beras pulut ke dalam loyang 8x8x3 inci.Masukkan bancuhan santan. Letak simpulan daun pandan dan kukus selama 20-25 minit. Keluarkan adunan pulut dan tekan bagi padat. Ketepikan
  3. Untuk lapisan atas, kisar santan, daun pandan dan jintan. Tapis bahan kisaran tersebut dan campur dengan gula, telur, garam dan tepung. Masak campuran tersebut di dalam periuk dengan api perlahan. Sentiasa kacau sehingga hampir pekat. Tuang adunan tersebut atas pulut tadi. Kukus selama 25-30 minit dengan api sederhana.
  4. Biar betul-betul sejuk baru dipotong.


NOTA: Masukkan daun pandan atau kulit kayu manis ke dalam air kukusan supaya lebih wangi. Masa nak kukus tu jangan lupa balut tudung pengukus dengan kitchen towel supaya wap air tak menitik atas kuih.





Kalau kat kampung aku org jual 4 keping seringgit. Dengar macam murah, tp bg aku mahal. Dah la kecik & nipis, pastu lapisan atas tu lembik semacam. Baik aku bt sendiri. Lagi sodap... Hehee... Puji sdiri pulok..





Selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...