Tuesday 30 July 2013

Muffin Pisang



    Assalamualaikum.... Hari ni aku benti kejap buat kek lapis... Memang penat sungguh... Ye la, kena tunggu depan oven yang panas tu dekat 2 hingga 3 jam... Boleh berpeluh-peluh jadinya... Bukan boleh ralit sikit atau pi buat kerja lain. Takut nanti terhangit la pulak kek lapis tu... Ok lah... Hari ni kita layan muffin pisang yang kelihatan sedap dan mengiurkan ni... Sangat moist bila tengok rupanya... Belom rasa lagi... Mesti sedap punya... Kena tunggu waktu berbuka nanti la yeee... Heheheee... Buat mufffin ni pun senang, cuma campur-campur bahan. Dah la tu cepat pulak siap. Dalam 30-40 minit dah keluar dari oven. Bau dia jangan nak kata la... Boleh buat terliur bila dah dekat dengan waktu nak berbuka ni... Resepi ni aku amek kat AlongRos... So, kalau ada yang nak buat muffin pisang boleh la tengok resepi kat bawah ni....





Bilangan: 1 dozen


BAHAN2:

-170g Pisang Masak Ranum - lecek [ aku guna pisang emas ]
-3/4 cwn Gula [ aku letak 1/2 cawan gula perang ]
-1 bj Telur - pukul sedikit
-1/3 c w n Mentega - cairkan
-1 st Baking Pow der*
-1 st Bic Soda*
-1/2 st Garam*
-1 1/2 c w n Tepung Gandum* (* ayak)
-almond nibs untuk hiasan [ aku tambah ]

CARA2:
  1. Campurkan pisang lecek & gula sehingga sebati. Masukkan telur, mentega sambil di kacau sehingga sebati. Akhir sekali, masukkan campuran tepung* & gaul balik sehingga rata.
  2. Sudukan ke dalam cawan muffins. Tabur almond nibs di atasnya. Bakar 180C selama 20-25 minit sehingga masak.





Yang ni masih dalam oven...




2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    bestnya tgk mapin ni...sy nk la resepi ni masuk list..tq for share..

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...