Wednesday 3 July 2013

Strawberry Shortcake (Japanese-style)



   Assalamualaikum.... Hari ni kita layan kek buah strawberry yang sungguh menggoda ni... Tergoda tak...? Heheheee... Buat kek ni sebab nak habiskan buah strawberry yang aku pesan masa kak aku balik kampung hari tu... Paham-paham la, kat sini payah nak dapat yang besar-besar macam dalam gambar kat atas tu. Memang puas aku makan. Buah ni bukan yang yang tempatan punya, tapi yang import. Tu yang saiz dia dua tiga kali ganda kalau nak bandingkan yang kat cameron highland tu.... Pasal kek ni pulak memang sedap. Dah la gebu, lembut bak sutera pulak tu.... Huhuhuuu... Bila nak potong buat display untuk amek gambar pun payah sikit, sebab berat buah atas kek tu. Dah la kek lembut, nak terpeleot jadinya... Heheheee.... Cara nak buat kek pun tak sama macam kek span biasa. Sebab tu la kek ni lembut lain sikit... Untuk deconya aku buat besa-besa ja. Masih blom smooth lagi kalau tengok kat tepi-tepi kek tu.... Tak pa, lain kali cuba lagi. Kalau ada yang teringin nak buat boleh la tengok resepi kak bawah... Oh ya, aku C&P kat ZACK ZACHOES. Kalau nak tengok step untuk buat kek ni boleh klik link kat bawah tu yaa...








Strawberry Shortcake (Japanese-style)
C&P : ZACK ZACHOES


Bahan-Bahan

-4 biji telur Gred A
-120g gula kastor/gula halus
-80g tepung kek@tepung superfine
-20g tepung jagung
-1/4st baking powder
-40ml@40g susu segar + 1st esen vanila [ 40ml air + 1/2sb susu tepung + 1/2st ]
-esen vanila
-40g butter, dicairkan


Hiasan:
-300g-500g fresh cream@non-dairy whipping cream, dikocok hingga kental
-250g buah strawberry segar
-Coklat untuk celup strawberry (optional)


Cara:
  1. Panaskan oven pada suhu 170C. [ oven aku 150c ]
  2. Lengser dan alaskan dasar serta keliling loyang kek 8 atau 9" (ku guna 8") dengan baking paper. Ketepikan.
  3. Pukul telur dan gula dalam bekas tahan panas dengan mixer elektrik pada max speed secara double-boiler. Pukul hingga adunan naik 2-3x ganda, berwarna putih-kuning pucat dan pada ribbon stage selama 6 minit. (NB: ku hanya didihkan periuk kecil berisi air sampai menggelegak, angkat dan letakkan periuk dekat dengan tempat mixer. Lepas tu ambil bekas tahan panas berisi telur + gula, letak atas periuk tersebut dan pukul hingga adunan jadi gebu).
  4. Ayak tepung kek, tepung jagung dan baking powder dalam satu bekas.
  5. Kaup balikkan campuran tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan telur, berselingselikan dengan susu segar. Mulakan dengan campuran tepung dan akhiri juga dengan campuran tepung. (Contoh: tepung-susu segar-tepung-susu segar-tepung).
  6. Ambil sedikit adunan, campurkan ke dalam butter yang dicairkan tadi. Gaul rata dan masukkan adunan ini ke dalam adunan asal. Kaup balik hingga rata (ku guna mixer speed paling slow sekali, malas nak guna spatula).
  7. Tuangkan adunan ke dalam loyang kek dan bakar 170C, 30-35 minit atau hingga lidi dicucuk kering dan atas kek sedikit keperangan.
  8. Keluarkan dari oven dan terbalikkan loyang atas redai. Keluarkan loyang dan biarkan kek sejuk pada suhu bilik.
  9. Potong kek kepada 3 layer (nak lagi senang simpan kek dalam peti sejuk sejam dua sebelum dipotong).
  10. Atas layer kek pertama, sapu fresh cream dan hiaskan dengan hirisan strawberry secara rawak. Tutup dengan layer kek kedua.
  11. Ulang dengan menyalut lapisan ke-2 kek dengan fresh cream dan hirisan strawberry.
  12. Akhiri dengan lapisan kek ke-3 dan salut keseluruhan kek dengan baki fresh cream. Susun  buah strawberry di atas kek.
  13. Sejukkan sebelum dipotong dan dihidangkan.





Lembut dan gebu...
Sedappp....



2 comments:

  1. Hamboiiii besar nya buah stoberi tu..yg import punya ekk..kat jusco byk jual..besarx2 geram tgok..rajin anak teruna ni ekk..mengekek deco2 bagai..:-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu..
      byk bsar2, kalau npak terus kena amek, kalau p tgk plk, kompem habis atau ada yg kurg elok...
      seronok plk bila deco kek ni.
      tp mkn bkn byk mana pn...
      huhuhuuu...

      Delete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...