Saturday, 11 January 2020

Kek Batik Indulgence




   Assalamualaikum semua... Buat apa tu... Aku...? Apa lagi buat kek je la... Hahaa.... Sementara semangat nak buat kek ni tengah membuak-buak,  apa lagi... Kena la buat jugak. Kalau ikutkan kek batik indulgence ni aku nak buat dari tahun lepas lagi... Tapi nak buat macam mana, tak berapa nak rajin masa tu.... Tapi  bila dah rajin ni kena la buat... Kek batik ni aku buat dalam loyang 6x6 inci. Kalau ikutkan aku nak buat dalam loyang 7x7 inci. Cari tak jumpa aku simpan kat mana. So guna la loyang 6x6 inci. Bila guna loyang 6 inci jadi tinggi la pulak. Nak potong pun susah sikit. Untuk lapis biskut tu dia rasa rangup sikit. Tak pasti sebab apa... Aku dak tambah kandungan susu tu.. Tapi dia tak mau lembut jugak... Nak kena tambah lebih lagi kot susu segar tu... Dulu aku cukup suka kek batik yang masih rangup-rangup... Tapi la ni aku suka yang lembut-lembut pulak.... Mulut aku ni pelik sikit, sat nak macam tu, sat nak macam ni... Haishhh... Pening-pening... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu... Bye...




Kek Batik Indulgence

Lapisan Biskut

1/2 Cawan Milo
2SDB Serbuk Koko
125 Gram Mentega
1/2 Cawan Susu Pekat
2Biji Telur
1/4 Cawan Susu Cair/ Susu Segar
1SDT Esen Vanila
200 Gram Biskut Merie

Cara-cara
  1. Campurkan kesemua bahan kecuali biskut merie..
  2. Masak atas dapur gunakan api yg kecil sambil terus mengacau supaya tidak hangus dah berketul..
  3. Dah pekat boleh la masukkan biskut merie yang telah di patah2 kan..
  4. Gaul sebati biar smua biskut bersalut bahan coklat..
  5. Tuang dalam bekas pilihan dan tekan padat biskut merie tadi .
  6. Ketepikan dahulu dan sambung buat lapisan cheese..




Lapisan Cheese

250 Gram Cream Cheese
2@3 SDB Gula Aising
1/2 Cawan Whipping Cream
Esen Vanila
50 ML Air Panas Mendidih
2 SDT Gelatin


Cara-cara

  1. Pukul cream cheese dan gula aising sampai sebati dan licin tidak berketul..
  2. Masukkan whipping cream... Pukul sampai sebati.
  3. Masukkan esen vanila..
  4. Masukkan pula gelatin ke dalam air panas mendidih dan kacau rata sampai gelatin betui2 larut. Boleh jugs masukkan ke dalam microwave sekejab,supaya cepat larut. Tuangkan larutan gelatin ke dalam adunan cheese, kacau rata biar sampai sebati
  5. Tuangkan ke dalam bekas yang berisi kek biskut merie tadi.
  6. Masukkan ke dalam peti ais supaya lapisan cheese mengeras,lebih kurang 3 jam ke atas.




Lapisan Coklat

150 ML Whipping Cream
200 Gram Dark Chocolate
1SDB Mentega


Cara-cara

  1. Panaskan whipping cream. Masukkan dark coklat.
  2. Kacau rata sampai sebati dan coklat larut..( Masa masukkan coklat ke dalam whipping cream,api dapur ditutup )
  3. Masukkan mentega. Gaul sebati
  4. Tuang di atas lapisan cheese
  5. Simpan di dalam peti



Wednesday, 1 January 2020

Absolute Chocolate Cake



    Assalamualaikum semua... Tak lupa jugak aku nak ucapkan selamat tahun baru 2020... Ini bukan kek tahun baru. Tapi kek ni aku buat khas untuk kak aku. Birthday dia jatuh pada 01hb01. Untung kan... Tiap-tiap tahun satu dunia sambut birthday dia... Hahahaa... Kak aku request sebijik kek.. Nak kek biasa-biasa ja.. So jadila kek ni.. Alhamdulillah sedap kek ni... Kalau orang yang suka coklat memang patut cuba... Nak deco kek ni ikut la kreativiti masing... Aku saja tambah coklat ganache tu.. Pastu bagi leleh-leleh tepi kek sama... Hmmm.... Nampak menggoda tak....? Kalau ada yang teringin nak mencuba, boleh la tengok resepi  kat bawah tu....




ABSOLUTE CHOCOLATE CAKE
C&P : Kak Ita

Kek Coklat Mouse

Bahan A
300 gm tepung gandum
100 gm serbuk koko
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh soda bikarbonat
Satukan semua bahan
Kemudian ayak
Ketepikan

Bahan B
3 biji telur A saiz
400 gm gula kastor
1 sudu teh esen vanilla

Bahan C
250 ml susu cair
250 ml minyak jagung

Untuk mendapatkan kek yang lebih moist dan lebih lembut, bolehah tambahkan 2 sudu besar susu pekat manis.

Bahan D
250 ml air panas

Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan B. Pukul hingga putih.
  2. Masukkan minyak dan susu cair, jika nak lebih moist boleh tambahkan 2 sudu besar susu pekat manis. Pukul hingga sebati.
  3. Masukkan bahan tepung yang telah diayak tadi sedikit-sedikit dan kaup balik adunan dengan spatula.
  4. Tambahkan air panas dan gaul rata
  5. Tuang adunan dalam loyang bulat atau empat persegi ukuran 8 inc yang telah di gris dan di lapik dasar loyang dengan kertas minyak
  6. Bakar adunan di dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 170C. Masa pembakaran 1 jam sehingga 1 jam 1/2 bergantung kepada kepanasan ketuhar. Untuk memastikan kek telah dibakar sempurna, cucuk tengah kek secara sendeng dengan lidi bersih. Bila lidi keluar licin, ini bermakna kek telah di bakar sempurna. Jika tidak tambahkan lagi masa membakar.
  7. Sejukkan kek atas redai setelah masak
  8. Potong kek kepada 3 atau 4 kepingan





Chocolate Mousse

3 biji kuning telur
100 gm coklat masakan gelap
8 gm gelatin
30 ml air
250 gm Krim bukan tenusu
1 sudu teh esen vanilla
50 gm coklat masakan gelap di cincang kasar


Cara-Cara
  1. Cairkan gelatin, cairkan 100 gm coklat masakan kaedah kukusan (double boiler)
  2. Masak telur kuning dengan kaedah kukusan sambil sentiasa dikacau hingga berkrim
  3. Tuangkan gelatin dalam kuning telur dan gaul rata
  4. Tuangkan pula coklat cair dan kacau rata, ketepikan
  5. Dalam bekas lain putar krim bukan tenusu hingga kental
  6. Tuangkan 1/3 adunan dalam adunan coklat dan kaup balik rata
  7. Tuangkan baki adunan dan esen vanilla dan kaup balik sempurna




Ganache Coklat Krim

125 ml krim tenusu
20 gm sirap glukos
200 gm coklat masakan gelap
15 gm mentega


Cara-Cara
  1. Panaskan krim dan sirap glukos hingga berbuih kecil tepi periuk
  2. Tuangkan dalam coklat yang di cincang terlebih dahulu Kacau rata
  3. Tambahkan mentega dan gaul sempurna
  4. Sejukkan
  5. Kemudian pukul hingga berkrim




Kaedah penyediaan
  1. Letakkan sekeping kek atas lapik kek
  2. Basahkan permukaan kek dengan sedikit air nescafe ( sedikit sahaja untuk melembabkan kek)
  3. Kemudian ratakan Coklat Mousse atas lapisan kekTaburkan pula dengan coklat masakan yang dah di cincang kasar
  4. Lapikkan pula dengan sekeping lagi kek coklat
  5. Ulang proses yang sama hingga habis
  6. Akhir salutkan keseluruhan kek dengan mousse coklat
  7. Simpan sebentar dalam peti ais paling kurang 4 jam
  8. Salutkan pula kek dengan Ganash Coklat Krim
  9. Deko kek anda mengikut kreativiti
  10. Simpan dalam peti ais hingga ganache mengeras
  11. Ayak serbuk koko atas kek sebelum dihidangkan jika suka



Tuesday, 31 December 2019

Chocolate Fromage Cake


      Assalamualaikumsemu... Tinggal berapa jam ja lagi kita nak masuk tahun 2020.. So, alang-alang ujung tahun ni meh kita layan kek yang sangat sedap bila lalu kat dalam kerongkong anda...  Sedap sangat... Tak tau nak habaq lagu mana... Rasa dia lemak-lemak berkrim... Macam makan cheese cake pun ada... Cuma nak buat dia ni banyak step sikit la... Tapi disebabka sedap, memang berbaloi bila dah siap... Kalau nak tau macama mana rasa kek ni kena la cuba... Okla... Selamat tahun baru 2020... Byeee.....




Chocolate Formage Cake
C&P :Kak Ita

KEK SPAN COKLAT

Bahan-Bahan
4 biji telur gred A
180 gm gula halus
150 gm tepung kek
20 gm serbuk koko
70 gm air
5 gm baking powder ( 1 sudu teh)
15 gm ovellete
50 gm minyak jagung
1 sudu teh esen vanilla ~ cari yang oil base

Cara-Cara

  1. Mula-mula satukan, tepung kek, baking powder dan serbuk koko kemudian di ayak.
  2. Masukkan semua bahan ke dalam mesin pemutar kecuali minyak jagung
  3. Kemudian putar dengan speed perlahan dulu.
  4. Speed perlahan untuk ratakan dia dahulu.. supaya tepung tu tak berterbangan.. Bila nampak dah bersatu, tukar speed laju dan putar hingga ringan dan gebu. Jangan putar lama sangat ya.. sampai dia dah gebu aje.. kalau lama nanti lepas bakar kek turun. Bila dah gebu, tutup mixer.
  5. Tuangkan minyak dan kaup balik dengan spatula aje.. hingga rata
  6. Kemudian tuang di dalam loyang 8 inc yang kita dah lapik dengan kertas kek dan kita dah sapukan butter sekelilingnya.
  7. Bakar di dalam ketuhar yang kita dah panaskan 15 minit awal pada suhu 170C
  8. Ingat oven kena panaskan 15 minit awal dengan menggunakan api atas dan bawah
  9. Bakar selama 30 ~ 35 minit







KRIM COKLAT / KASTARD COKLAT

140 gm cream cheese
20 gm gula caster
1 biji telur gred A
1 sudu teh esen vanilla
40 gm Whipping Cream (dairy)
50 gm Dark Chocolat
1 sudu besar tepung kek / tepung gandum


Cara-Cara

  1. Potong sekeping kek dan letakkan dalam loyang spring form pan.
  2. Dah siap ketepikan, sekarang kita nak buat krim coklat atau kastard coklat dulu,
  3. Putar cream cheese hingga lembut
  4. Masukkan gula
  5. Masukkan telur
  6. Masukkan esen vanilla dan putar hingga lembut dan creamy
  7. Masukkan whipping cream dan tepung gandum dan putar sebati
  8. Masukkan dark chocolate yang di cairkan ( double boil )
  9. Tapis adunan ( adunan agak pekat ) untuk dapatkan adunan yang smooth dan tiada ketulan tepung, cheese atau coklat.
  10. Tuang adunan atas kek ( dalam spring form pan ) tadi
  11. Bakar dalam oven suhu 160 C oven rumah dan 170 C oven industri selama 20 - 25 minit * ingat oven kena panaskan 15 minit awal sebelum masukkan kek





KRIM PUTIH / KASTARD PUTIH

60 gm cream cheese - lembutkan suhu bilik
20 gm gula icing
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
4 gm gelatin
25 gm air
140 gm whipping cream ( dairy)

Cara-Cara

  1. Hanya menggunakan whisk sahaja, putar atau cream cheese hingga lembut dan creamy masukkan kuning telur dan esen vanilla dan kacau sebati
  2. Atas dapur panaskan air dalam periuk ( teknik double boil) letakkan adunan cream cheese dan telur atas periuk berisi air dan kacau rata ( hati2 jangan sampai telur jadi scrambel egg pulak! ) adunan mesti berkrim / creamy.
  3. Gelatin cairkan dahulu bersama air ( double boil / masuk dalam microwave )
  4. Tuangkan gelatin dalam adunan telur dan kacau lagi
  5. Akhir sekali masukkan whipping cream kacau rata





KRIM PUTIH 2
30 gm gula icing
1 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
60 gm butter
4 gm gelatin
50 gm air
50 gm coklat putih ( cairkan double boil)
130 gm whipping cream Dary

Cara-Cara

  1. Gula icing , telur dan esen vanilla puar dan masak kaedah daouble boil dengan whisk hingga krim
  2. Tuangkan gelatinyang dah di cairkan cara double boil
  3. Butter putar asing hingga ghebu, masukkan adunan telur tadi dlm adunan butter, masukkan adunan coklat yang di cairkan kaedah double boil juga
  4. Dalam mixer lain putar whipping cream hingga soft peak kaup balik adunan butter dan whipping cream rata
  5. Bila kek kita dah keras, salutkan luar kek dengan krim putih 2
  6. Ambil sekeping lagi kek coklat dan parut dengan penapis hingga menjadi serbuk halus salut serbuk kek pada keseluruhan kek
  7. Sejukkan dan sedia di nikmati





Sunday, 29 December 2019

Red Velvet Oreo Cheese Brownies




     Assalamualaikum semua... Sihat ke... Saja la nak tanya khabar sebab aku ni jarang dah bersiaran kat sini...Cuma sekali sekala ja timbul... Ni alang-alang aku dah timbul ni aku buat la resepi brownies ni... Ikutkan resepi asal ni tak letak pon oreo. Saja la aku ni pi derhaka sikit... Tak banyak pun, sikit ja... Hahahaa.... Bukan apa, akak aku ada beli oreo red velvet ni... Hari tu letak atas kek red velvet... Nampak cantik jugak walaupun sebagai deco ja... Tapi kali ni cuba buat brownies pula... Nampak la lain sikit... Tapi kalau dah tak jumpa oreo red velvet tu jangan la kecewa pulak... Guna la oreo biasa tu... Oreo ni kak aku beli kat giant.. Nanti boleh la hangpa pi usha tengok... Untuk resepi ni aku buat separuh adunan. Guna loyang 8x8 inci. So kalau ada yang nak mencuba boleh la tengok resepi kat bawah tuu...





Red Velvet Oreo Cheese Brownies
C&P : Kak Wan ( Red Velvet Cheese Brownies )


Bahan-bahan
220gm mentega
280gm gula kaster
2 sudu besar rata serbuk koko
280gm tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil garam
200ml buttermilk (200ml dairy whipping cream + 1 sudu besar cuka (kacau hingga pekat)
1/2 sudu kecil serbuk pewarna merah
2 biji telur Grade A, kocok hingga berbuih
1 sudu kecil esen vanila
Oreo red velvet secukupnya
Loyang 10 x 10in di alas dan di gris mentega


Cara-cara :

  1. Ayak tepung dan baking soda.
  2. Satukan dairy whipping cream, cuka dan pewarna merah. Kacau hingga rata. Cairkan mentega di dalam periuk, masukkan gula dan serbuk koko. Kacau hingga gula larut dengan api perlahan. Tutup api, biarkan suam seketika.
  3. Kemudian masukkan telur, esen vanila, kacau hingga bergaul rata.
  4. Masukkan tepung berselang seli dengan buttermilk dan kacau sehingga adunan sebati.
  5. Tuang ke dalam loyang dan bakar 160C selama 40-45 minit atau sehingga bahagian tepi brownies renggang dari loyang.
  6. Keluarkan dari oven, jika mengelembung, tekan menggunakan penekan kek hingga permukaannya rata.
  7. Tuang adunan keju di atasnya, ratakan, susun kepingan oreo mengikut kreativiti.
  8. Tutup permukaan loyang dengan aluminium foil dan bakar semula selama 20 minit.



Adunan Keju

370gm cream cheese
1 biji telur A
50gm gula kaster


Cara-cara

  1. Putar cream cheese dan gula hingga rata. Masukkan telur, putar hingga sebati.
  2. Tuang atas adunan brownies tadi




Wednesday, 25 December 2019

Kek Red Velve




   Assalamualaikum semua.... Sihat kee... Dah masuk hujung tahun pun... Dalam berapa hari lagi kita nak masuk tahun 2020... Tapi tak da pun kereta terbang...Hihihiii.... Ok, lawak ja... Hujung-hujung tahun ni tiba-tiba lapaq kek red velvet pulak... Google punya google jumpa la resepi ni... Tekstur kek ni memang moist... Rugi ooo kalau tak cuba... Kalau nak deco macam aku ni kena bakar dalam dua biji loyang bulat 6 inci. Bila dah masak potong bahagian atas yang tak rata atau merekah tu. Pastu hancurkan bagi jadi serdak kek. Bila dah siap salut kek dengan cream cheese,boleh la salut pulak dengan serdak kek tu... Alang-alang dah ada biskut oreo red velvet, aku pun boh atas kek tu... Nampak cun la jugak... So, kalau ada nak cuba boleh tengok resepi kat bawah... 




Kek Red Velvet

Acuan 7 inci.
Untuk kek 9 atau 10 inci dan 3 lapis, gandakan menjadi 2 adunan

Bahan A
170g mentega
150g gula castor - saya pakai 120g utk kurang manis
3 biji telur
Bahan B (kering) – ayak sekali
250g tepung naik sendiri
½ sudu kecil baking soda
2 sudu besar serbuk koko
½ sudu kecil garam halus

Bahan C – campur dan sebatikan
1 cawan buttermilk – kalau tak ada gantikan dengan ¾ cawan susu + ¼ cawan heavy cream + 1 sudu besar cuka. Kacau sebati dan biarkan selama 10 minit.
2 sudu besar pewarna merah
1 sudu kecil esen vanilla

Cara penyediaan :
  1. Pukul mentega sehingga sebati, masukkan gula dan pukul sehingga kembang
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul
  3. Masukkan bahan B (kering) diselang seli dengan Bahan C (cecair). Masukan sedikit demi sedikitdengan membahagi kepada 3 bahagian, mulanya bahan kering dan diakhiri dengan bahan kering
  4. Panaskan oven pada suhu 160 C ( ikut kepananasan oven masing-masing
  5. Masukkan aduna ke dalam acuan dan bakar selama 40-45 minit sehingga masak

Nota: Kalau nak deco macam ni kena bakar kek dalam 2 biji loyang bulat 6 inci. Bila kek dah masak & sejuk, potong bahagian atas kek. Hancurkan kek hingga menjadi serdak. Lepastu boleh salut pada kek.






Frosting Cream Cheese

Bahan-bahan
350g cream cheese
70g mentega
200g gula aising
1 sk ekstrak vanilla

Cara penyediaan

  1. Pukul cream cheese menggunakan speed sederhana bersama mentega hingga kembang dan sebati.Masukkan vanila.
  2. Masukkan gula aising sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan sehingga sebati dan kembangtetapi jangan terlalu lama takut krim menjadi cair







Saturday, 23 November 2019

Bingka Labu Lemak Manis



       Assalamualaikum semua.... Lamanya aku dah tak update kat sini... Bukan apa, kurang rajin sikit.... Hihihiii.... Aku bukan dah tak membaking lagi, ada jugak. Cuma tak sempat nak update ja.... Kalau rajin, aku update la yer resepi lama-lama tu.... Ok, berbalik pada resepi hari ni, aku ada buat bingka labu untuk makan petang tadi... Alhamdulillah, sedap rasa bingka labu ni... Berbaloi aku buat... Resepi ni aku cedok kak blog kak yatie... Tima kasih ye kak... Untuk buah labu tu mak su aku bagi kat mak aku. Mak aku masak sayur lemak manis... Tapi aku tak berapa berkenan.... So, jadi la bingka ni... Kalau ada yang nak mencuba boleh la tengok resepi kat bawah tu....




Bingka Labu Lemak Manis
C&P : Kak Yatie

BAHAN-BAHAN- loyang bulat 9 inci

2 biji telur
2 cwn santan ( santan kotak kara 200ml, selebihnya tambah air biasa je)
1/2 cwn susu cair
2 cwn tepung gandum
1/2 cwn gula pasir halus
1/2 cwn susu pekat manis
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanilla
2 sudu besar butter/minyak sapi
2 cwn labu- yg telah direbus, toskan dan dilecek
sedikit bijan utk tabur di atas permukaan kuih

CARA-CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 150C ikut oven masin-masing, lenser loyang dengan mentega, panaskan sebentar.
  2. Satukan bahan2 diatas kecuali labu yg di lecek dan bijan dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu.
  3. Tapis adunan tadi, kalau guna blender lagi senang. Tuangkan dlm mangkuk besar dan masukkan labu yg telah di lecek, kacau hingga rata.
  4. Tuang dalam loyang yang telah di panaskan tadi.
  5. Bakar selama 1 jam atau hingga masak. Kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa pembakaran.
  6. Biarkan kuih betul2 sejuk barulah di potong.
**Labu tu sengaja saya tak blender sekali sebab suka tngk jalur2 labu yg tak hancur sangat masa kuih di potong. Rasa makin teruja nak menikmati
kesedapannya.



Wednesday, 22 May 2019

Puding Sagu Gula Melaka




      Assalamualaikum semua.... Hari ni bersiaran bersama puding sagu gula melaka...Boleh bayangkan tak puding ni lalu kat tekak... Dapnya.. Nak-nak tengah musim panas ni... Dugaan betol laa... Rasanya ni menu berbuka last sekali kot bulan ni...Nak tumpu kat biskut dan kek raya la pulak.... Ye la, semangat raya dah nak dekat... Kalau nak cuba, boleh la tengok resepi kat bawah tu...




RESEPI PUDING SAGU GULA MELAKA
By : LiNa Pg


Bahan (Puding Sagu)
1 cawan sagu kecil
3 cawan air
3 sb gula
2 helai daun pandan simpul

Cara-Cara:
  1. Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam.Kemudian toskan
  2. Didihkan air bersama daun pandan.Kemudian masukkan biji sagu ke dalam air yg mendidih tadi
  3. Kacau2 selalu supaya tidak berkerak.Jika air hampir kering tp sagu masih belum jernih, boleh ditambah sedikit air (sket jer taw..kang byk sangat jadi lembik lak)
  4. Bila sagu hampir jenih keseluruhannya barulah dimasukkan gula.Tutup api.
  5. Bahagikan kepada beberapa bahagian dan warnakan mengikut kaler peberet masing2.Kacau menggunakan garfu.Masukkan ke dalam acuan/loyang.Sejukkan

Untuk Manisan (Gula Melaka)
1 ketul gula nipah
1/2 cawan gula merah
1 cawan air
1 helai daun pandan simpul

Cara-Cara:
  1. Satukan suma bahan, masak hingga gula larut dan agak pekat.Tutup api, tapis dan sejukkan.

Bahan Untuk Santan :
200ml santan kotak
200ml air
1/4 sudu teh garam

 Cara-Cara
  1. Campurkan semua bahan lepas tu bila dah mula mendidih, tutup api

Cara Menghidang
  1. Keluarkan puding sagu dari acuan.Kalau menggunakan loyang potong kecil2 supaya senang nk makan.Curahkan santan dan sirap gula melaka.
  2. Boleh ganti susu cair sebagai bahan pelemak dalam puding ini.


Monday, 20 May 2019

Bingka Cheese Sarawak




     Assalamualaikum semua.... Banyak hari aku tak update blog ni... Kalau nak ikutkan, aku nak update resepi tiap-tiap hari masa bulan ramadhan ni... Tapi apakan daya,  mood tak berapa nak rajin... Disebabkan hari ni terlebih rajin, maka jadi la bingka cheese serawak ni... Dengar nama pun dah menarik kan... Ni belum cuba rasa la... Kompem tergoda punya.. Bingka cheese sarawak ni tak macam bingka yang biasa-biasa tu... Nak buat renyah sikit sebab nak kena masak agar-agar. Pastu nak campur dengan adunan tepung pulak... Tak macam bingka biasa tu. Paling mudah masuk semua bahan dalam blender, pastu blend sampai sebati, tuang dalam loyang & bakar... Bahan-bahan pun mahal sikit... Yela guna cheese... Mesti la mahal... Kalau ada yang nak cuba boleh tengok resepi kat bawah... Oh ya, lupa nak bagi tau. Aku guna loyang 7x7 inci... Ok la bye...

 



Bingka Cheese Sarawak
C&P : hasue

Bahan A:
1 peket agar2 cap ros (13g)
3 cawan air
1 cawan gula pasir

Bahan B
250g mentega
250 cream cheese Philadelphia
½ tin susu pekat manis(jika ingin kurang manis,guna krimmer pekat pun ok)
1 ½ cawan tepung hong kong
3 biji telur ayam
1 sudu kecil esen vanilla/jus lemon


Cara2
  1. Bahan A dimasak sehingga mendidih dan ketepikan buat seketika
  2. Pukul telur ayam sehingga kembang.
  3. Masukkan mentega dan susu pekat manis. Pukul rata
  4. Masukkan tepung,cream cheese,esen vanila dan pukul sehingga benar2 sebati.
  5. Masukkan agar-agar (yang masih panas) sambil dipukul laju
  6. Tapis adunan ke dalam loyang dan bakar didalam oven yg sudah dipanaskan pada suhu 175c selama satu jam atau sehingga masak(bergantung pada jenis oven)
  7. Selamat mencuba.. ^_^


Sunday, 12 May 2019

Kek Batik Biskut Marie



      Assalamualaikum dan selamat petang semua... Macam mana puasa hari ni....? Mesti ok kan... Aku kat sini ok ja... Cuaca pun selalu mendung... So, puasa pun tak la berasa dahaga sangat... Cuma mata ni la yang cepat mengantuk... Ye la, dah cuaca mendung, mata pun jadi cepat ngantuk... Hahaa... Untuk resepi kali ni aku nak share resepi yang palimg mudah dan sangat sedap... Kalau buat kek batik ni mesti ramai yang suka... Yela, benda ada rasa bercoklan mesti sedap kan... Untuk kek batik ni aku guna biskut marie perisa coklat. Bila guna yang coklat ni, dia punya batik kurang timbul. Kalau guna perisa original baru nampak jelas batiknya... Kalau ada yang nak buat untuk menu berbuka nanti boleh la tengok resepi kat bawah tu...





Kek Batik Biskut Marie
C&P : CMG / DTS

BAHAN-BAHANNYA
250 gram biskut marie, dipatah 4 ( aku guna perisa coklat )
125 gram mentega
2 biji telur gred A, dipukul sedikit
3/4 cawan susu pekat manis
1/2 cawan MILO
1 1/2 camca besar penuh serbuk koko
1/4 cawan air ( aku lebihkan air nak bagi moist )
3/4 camca teh esen vanilla


CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Satukan semua bahan2 diatas kecuali biskut marie dan mentega, dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua sebati, tuang dalam kuali, masukkan mentega dan pasang api pada kadar sederhana.
  2. Kacau tanpa henti bancuhan tadi hingga pekat. Masukkan biskut marie, gaul rata2 sehingga kesemua bahagian biskut tersalut dengan bancuhan. Matikan api.
  3. Tuang dalam tin berukuran 4 inci x 8 inci yang telah dialas dengan plastik cling, tekan adunan tadi padat2, bungkus dengan plastik cling dan biar hingga hilang wap panas. Simpan dalam peti sejuk 1 jam atau hingga boleh dipotong. Hidangkan.





Saturday, 11 May 2019

Puding Coklat Oreo



      Assalamualaikum semua.. Hari ni aku buat puding lagi... Jangan termuntah pulak bila asyik dok tengok resepi puding ja kan... Hahahaa... Tapi agak sedih sikit kejadian puding aku ni. Dia tak mau jadi macam yang sepatutnya... Kalau ikut resepi, serdak oreo tu patut turun kebawah... Tapi yang ni terawang-awang macam terawang-awang atas langit pulak... Sedih kot... Tapi sebab tengok rupa puding nanpak menyelerakan, aku tetep post jugak kat sini... Apa-apa pun lepas ni boleh cuba lagi.... Meh tengok resepi kat bawah tu...




Puding Coklat Oreo
C&P : Ros JintanManis
Bahan-bahan ( dpt dlm 10-15 acuan jelly )

1/2 paket agar-agar stripe atau ( 8 gram-1 paket serbuk agar-agar)
6 keping biskut coklat Oreo ( inti krim putih keluarkan)
2 cawan air
2 cawan susu segar ( kalau takde leh ganti dengan bancuhan susu pekat manis atau susu kacang soya)
1/2 cawan gula
1 ikat daun pandan
2 sudu besar serbuk koko

Cara-cara
  1. Rendam agar-agar kira-kira 2 jam sebelum direbus, kemudian masukkan 2 cawan air dan rebus agar-agar bersama daun pandan. Biarkan agar-agar betul-betul larut.
  2. Sementara itu blender halus biskut oreo, selepas itu masukkan susu segar, gula dan biskut oreo tadi, kacau sebati. Serbuk koko bancuh sedikit dengan 1 sudu besar air suam dan kemudian curah di dalam periuk agar-agar
  3. Setelah semua sebati, curah dalam acuan dan setelah sejuk baru disimpan di dalam peti ais, agar-agar akan menjadi dua lapis dengan sendirinya, kalau nak lapisan biskut oreo tu lebih tebal, boleh tambahkan kuantiti biskut oreo tadi
  4. Amat sesuai dimakan masa cuaca panas ataupun sebagai menu sampingan untuk anak-anak, Selamat mencuba.

Nota: Kalau takde acuan lompang atau pun acuan puding, nak letak dalam bekas petak
atau loyang bulat pun boleh : )







Friday, 10 May 2019

Jelly Milky Pudding

 

      Assalamualaikum dan selamat petang semua... Menu apa untuk berbuka petang ni...? Aku awal-awal bulan puasa ni rajin la buat puding atau agar-agar... Teringin jugak la nak buat kuih, tapi tak sampai seru lagi... Tunggu la lepas ni kot baru rajin nak buat... Berbalik pada menu aku pulak, nampak menggoda tak....? Sangat menggoda kan... Nak-nak bulan puasa nii... Dugaan sungguh tau... Mudah ja nak buat puding ni... Cuma kena buat adunan jelly tu la dulu... Dah siap potong kecik-kecik boh dalam loyang terus masak adunan susu dan tuang dalam  loyang... Mudah kan... Aku buat dalam loyang 8x8 inci & guna acuan kecik dalam 5 biji... Comel jugak kalau letak dalam acuan kecik ni... Tapi banyak kerja la sikit sebab nak tuang satu-satu... Kalau malas terus buat loyang besar... Habis cerita... Ok la, kot ada yang teringin nak buat boleh tengok resepi kat baewah tu.... Selamat berbuka....







Jelly Milky Pudding
C&P : Che CT

Bahan Puding Susu:
1 bungkus agar-agar plain - 8 gm
120 gram gula pasir - sesuai rasa
4 cawan susu cair
1/2 cawan air

Bahan Jelly:
1 bungkus jelly serbuk Konnyaku
200 gm gula pasir
1000 ml air
pewarna hijau, oren, ungu dan biru

Cara-cara :
  1. Sediakan acuan yang sesuai dan basahkan sedikit dengan air dan ketepikan.
  2. Masak jelly serbuk seperti yang disaran dalam bungkusan dan kacau sehingga mendidih. Bahagikan kepada 4 bahagian dan letak pewarna yang digemari. Biarkan sejuk dan dipotong kiub, ketepikan.
  3. Masak pula puding susu dengan api sederhana dan kacau sentiasa sehingga mendidih. Angkat.
  4. Letak sebahagian potongan jelly kiub didalam acuan, sendukkan perlahan-lahan adunan puding susu diatasnya, biarkan sekejap hingga permukaan puding susu berkulit sedikit.
  5. Letak lagi potongan jelly di atas puding susu dan tuangkan perlahan-lahan lagi puding susu dan ulang proses tersebut sehingga adunan puding susu yang terakhir menutupi keseluruhan jelly. Tunggu hingga pudding suam sebelum dimasukkan dalam peti sejuk. Hidangkan ketika dingin.