Saturday 15 December 2012

BUBUR JAGUNG LEMAK MANIS




   Salam.... Hari ni masih pasal jagung lagi. Jangan muntah pulak asyik dok tengok resepi pasal jagung ja. Hehehe.... Petang-petang gini dengan cuaca mendung nak hujan memang sedap pekena bubur jagung. Aku amek resepi ni kat blog secubit garam. kalau nak tengok resepi dia klik sini. Untuk resepi ni, aku lebihkan santan. Maka, jadilah bubur jagung lemak manis... Sekali-sekala makan yang lemak-lemak ni memang sedap. Tapi jangan lupa nak bersenam pulak lepas ni, nanti tambah pula berat badan tu. Hehehe... Jom tengok resepinya...


Bahan-Bahan

-3 cawan isi jagung manis [ aku guna 4 tongkol jagung fresh ]
-5 - 6 cawan air [ aku guna 3 cawan ]
-1 cawan santan fresh [ aku guna 3 cawan ]
-1/2 cawan sagu ~ direndam
-3 sudu gula pasir ~ ikut kemanisan yg disukai [ aku guna 1/2 cawan ]
-sedikit gula nisan/gula melaka [ tak letak ]
-1/2 biji telur ~ dikocok [ tak letak ]
-2 helai daun pandan ~ disimpulkan
-secubit garam


Cara-Cara
  1. Masak isi jagung, daun pandan dan air hingga mendidih.
  2. Sementara itu basuh sagu dan toskan.
  3. Bila dah mendidih masukkan gula pasir, gula melaka, garam dan santan.
  4. Masak dgn api sederhana dan hendaklah dikacau supaya tidak naik kepala.
  5. Bila bubur mendidih masukkan sagu dan telur. Kacau supaya telur tidak berketul.
  6. Masak sehingga sagu bertukar warna jernih.
  7. Angkat dan hidangkan.


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...