Tuesday 18 December 2012

blended cheese cake


  Salam semua..... Haaaaa.... Sempoi tak tajuk kek hari ni.....? Ni gara-gara mixer aku la, rosak. Nak kena beli yang baru la pulak ni.... Tapi tak pa la, dah banyak kek dah berjaya sebab mixer ni. Terpaksa la aku buat kek yang guna blander atau hand whisk saja buat masa ni. Berbalik pada kek ni, mula-mula tu rasa tak yakin jugak nak buat. Takut tak jadi la pulak. Lepas siap masak, alhamdulillah... Sedap jugak rasa dia. Rasa macam kuih bengkang bakar pun ada. Mak aku siap tanya " Ni bengkang apa...? Sampai ada kerak kat bawah." Hahahaaaaa... Boleh tukar nama bengkang keju la lepas ni... Untuk lapis atas tu aku guna resepi Cotton Soft Japanese Cheesecake. Aku buat separuh adunan saja kek ni. BTW ni N3 dua minggu lepas sebelum aku buat resepi pasal jagung tu... Sapa-sapa yang berani cuba, jom tengok resepinya....




Bahan-Bahan

Lapis Bawah

-120gm biskut marie
-80gm mentega
-1 sudu makan susu tepung
-1/4 sudu teh serbuk kulit kayu manis

Lapis Atas
-120gm cream cheese
-30gm tepung kek
-10gm tepung jagung
-70gm gula
-3 biji telur gred A
-25gm mentega
-50ml susu segar [ aku guna susu cair ]
-1/2 sudu besar jus lemon [ aku guna limau nipis yang dah masak ]
-1/4 sudu kecil garam


Cara-Cara
  1. Alas loyang dengan kertas minyak dan lanserkan dengan mentega. Panaskan oven pada 170c[ ikut oven masing-masing ]
  2. Untuk lapis bawah kisar biskut marie, kemudian cairkan mentega. Satukan biskut marie, mentaga cair, susu tepung dan kulit kayu manis. Gaul rata, kemudian masukkan kedalam loyang. Tekan campuran biskut tersebut supaya padat sedikit. Bakar lebih kurang 5 minit dan kelurkan dari oven. Ketepikan.
  3. Untuk lapis atas, cairkan cream cheese, mentega dan susu dengan menggunakan kaedah double boiler dan sejukkan.
  4. Kisar telur bersama gula hingga kembang. Kemudian masukkan campuran cream cheese dan tepung. Kisar sebati.
  5. Tapis adunan tersebut pada lapisan bawah. Bakar semula selama 35-40 minit. Jika kek kelihatan tidak masak,  letak aluminium foil untuk mengelakkan permukaan hangus dan sambung masak selama 10 minit lagi.
  6. Setelah siap dibakar, biarkan kek di dalam oven selama beberapa minit sebelum dikeluarkan. Kek akan mengecut di tepi.
  7. Kalau nak sedap simpan semalaman dala peti ais baru makan.




Ada berani nak cuba...??



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...