Sunday 29 December 2019

Red Velvet Oreo Cheese Brownies




     Assalamualaikum semua... Sihat ke... Saja la nak tanya khabar sebab aku ni jarang dah bersiaran kat sini...Cuma sekali sekala ja timbul... Ni alang-alang aku dah timbul ni aku buat la resepi brownies ni... Ikutkan resepi asal ni tak letak pon oreo. Saja la aku ni pi derhaka sikit... Tak banyak pun, sikit ja... Hahahaa.... Bukan apa, akak aku ada beli oreo red velvet ni... Hari tu letak atas kek red velvet... Nampak cantik jugak walaupun sebagai deco ja... Tapi kali ni cuba buat brownies pula... Nampak la lain sikit... Tapi kalau dah tak jumpa oreo red velvet tu jangan la kecewa pulak... Guna la oreo biasa tu... Oreo ni kak aku beli kat giant.. Nanti boleh la hangpa pi usha tengok... Untuk resepi ni aku buat separuh adunan. Guna loyang 8x8 inci. So kalau ada yang nak mencuba boleh la tengok resepi kat bawah tuu...





Red Velvet Oreo Cheese Brownies
C&P : Kak Wan ( Red Velvet Cheese Brownies )


Bahan-bahan
220gm mentega
280gm gula kaster
2 sudu besar rata serbuk koko
280gm tepung gandum
1 sudu kecil baking soda
1 sudu kecil garam
200ml buttermilk (200ml dairy whipping cream + 1 sudu besar cuka (kacau hingga pekat)
1/2 sudu kecil serbuk pewarna merah
2 biji telur Grade A, kocok hingga berbuih
1 sudu kecil esen vanila
Oreo red velvet secukupnya
Loyang 10 x 10in di alas dan di gris mentega


Cara-cara :

  1. Ayak tepung dan baking soda.
  2. Satukan dairy whipping cream, cuka dan pewarna merah. Kacau hingga rata. Cairkan mentega di dalam periuk, masukkan gula dan serbuk koko. Kacau hingga gula larut dengan api perlahan. Tutup api, biarkan suam seketika.
  3. Kemudian masukkan telur, esen vanila, kacau hingga bergaul rata.
  4. Masukkan tepung berselang seli dengan buttermilk dan kacau sehingga adunan sebati.
  5. Tuang ke dalam loyang dan bakar 160C selama 40-45 minit atau sehingga bahagian tepi brownies renggang dari loyang.
  6. Keluarkan dari oven, jika mengelembung, tekan menggunakan penekan kek hingga permukaannya rata.
  7. Tuang adunan keju di atasnya, ratakan, susun kepingan oreo mengikut kreativiti.
  8. Tutup permukaan loyang dengan aluminium foil dan bakar semula selama 20 minit.



Adunan Keju

370gm cream cheese
1 biji telur A
50gm gula kaster


Cara-cara

  1. Putar cream cheese dan gula hingga rata. Masukkan telur, putar hingga sebati.
  2. Tuang atas adunan brownies tadi




No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...