Saturday 11 January 2020

Kek Batik Indulgence




   Assalamualaikum semua... Buat apa tu... Aku...? Apa lagi buat kek je la... Hahaa.... Sementara semangat nak buat kek ni tengah membuak-buak,  apa lagi... Kena la buat jugak. Kalau ikutkan kek batik indulgence ni aku nak buat dari tahun lepas lagi... Tapi nak buat macam mana, tak berapa nak rajin masa tu.... Tapi  bila dah rajin ni kena la buat... Kek batik ni aku buat dalam loyang 6x6 inci. Kalau ikutkan aku nak buat dalam loyang 7x7 inci. Cari tak jumpa aku simpan kat mana. So guna la loyang 6x6 inci. Bila guna loyang 6 inci jadi tinggi la pulak. Nak potong pun susah sikit. Untuk lapis biskut tu dia rasa rangup sikit. Tak pasti sebab apa... Aku dak tambah kandungan susu tu.. Tapi dia tak mau lembut jugak... Nak kena tambah lebih lagi kot susu segar tu... Dulu aku cukup suka kek batik yang masih rangup-rangup... Tapi la ni aku suka yang lembut-lembut pulak.... Mulut aku ni pelik sikit, sat nak macam tu, sat nak macam ni... Haishhh... Pening-pening... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu... Bye...




Kek Batik Indulgence

Lapisan Biskut

1/2 Cawan Milo
2SDB Serbuk Koko
125 Gram Mentega
1/2 Cawan Susu Pekat
2Biji Telur
1/4 Cawan Susu Cair/ Susu Segar
1SDT Esen Vanila
200 Gram Biskut Merie

Cara-cara
  1. Campurkan kesemua bahan kecuali biskut merie..
  2. Masak atas dapur gunakan api yg kecil sambil terus mengacau supaya tidak hangus dah berketul..
  3. Dah pekat boleh la masukkan biskut merie yang telah di patah2 kan..
  4. Gaul sebati biar smua biskut bersalut bahan coklat..
  5. Tuang dalam bekas pilihan dan tekan padat biskut merie tadi .
  6. Ketepikan dahulu dan sambung buat lapisan cheese..




Lapisan Cheese

250 Gram Cream Cheese
2@3 SDB Gula Aising
1/2 Cawan Whipping Cream
Esen Vanila
50 ML Air Panas Mendidih
2 SDT Gelatin


Cara-cara

  1. Pukul cream cheese dan gula aising sampai sebati dan licin tidak berketul..
  2. Masukkan whipping cream... Pukul sampai sebati.
  3. Masukkan esen vanila..
  4. Masukkan pula gelatin ke dalam air panas mendidih dan kacau rata sampai gelatin betui2 larut. Boleh jugs masukkan ke dalam microwave sekejab,supaya cepat larut. Tuangkan larutan gelatin ke dalam adunan cheese, kacau rata biar sampai sebati
  5. Tuangkan ke dalam bekas yang berisi kek biskut merie tadi.
  6. Masukkan ke dalam peti ais supaya lapisan cheese mengeras,lebih kurang 3 jam ke atas.




Lapisan Coklat

150 ML Whipping Cream
200 Gram Dark Chocolate
1SDB Mentega


Cara-cara

  1. Panaskan whipping cream. Masukkan dark coklat.
  2. Kacau rata sampai sebati dan coklat larut..( Masa masukkan coklat ke dalam whipping cream,api dapur ditutup )
  3. Masukkan mentega. Gaul sebati
  4. Tuang di atas lapisan cheese
  5. Simpan di dalam peti



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...