Tuesday 3 November 2020

Basque Burnt Cheesecake


     Assalamualaikum & salam sejahtera semua... Hari ni kembali dengan resepi yang tengah viral masa tahun lepas... Kalau tak silap la, masa hujung tahun 2019 kot... Lebih kurang waktu tu la. Time tu rata-rata orang dok tayang resepi burnt cheesecake ni... Aku ni ketinggalan sikit... Lambat nak mencuba... Bagi cool sikit viral tu baru la kita cuba kan... Bagi aku kek ni boleh dikatakan sedap. Sebab rasa dia lemak berkrim... Walaupun aku ni jenis yang lebih suka cheesecake yang no-bake cheesecake bila rasa ja, tersentuh jiwa tuuu... Acewahhh... Ayat, tak boleh kalah... Hahahaa... Walaupun tak letak topping apa-apa pun memang dah sedap... Yang penting kena makan lepas keluar dari peti sejuk... Resepi kat bawah ni aku buat versi bajet... Cream cheese kan mahan... Buat berpada-pada la... Orang dalam rumah ni kureng sikit kalau kek bercheese ni... Kalau aku buat full resepi boleh gemuk la aku ni.. Ni masa pkp hari tu pun badan aku dah start naik... Makan pulak benda yang bercheese... Lagi la naik... Apa-apa pun selamat mencuba yaaa.... Byee....





Basque Burnt Cheesecake

Sumber : Sunah Sakura

Resepi terjemahan dari : Phong Hong Bakes

Loyang: 6" @ 5"


Bahan-bahan:

250 gram cream cheese pada suhu bilik ( recommended guna Philadelphia )

85 gram gula kastor

100 ml UHT whipping cream

2 biji telur gred A

9 gram tepung gandum


Cara-cara membuatnya:

  1. Alaskan loyang dengan baking paper, make sure tinggi baking paper lebih 2 inci dari aras loyang sebab kek akan naik melebihi aras loyang dalam oven.
  2. Pukul cream cheese dan gula hingga berkrim ( saya guna stand mixer ).
  3. Masukkan telur satu per satu, pukul hingga rata.
  4. Masukkan whipping cream, gaul lagi hingga semuanya sebati.
  5. Ayak tepung ke dalam adunan dalam 3 bahagian, kaup balik guna spatula hingga bercampur rata.
  6. Tuang adunan ke dalam loyang, hentak perlahan beberapa kali untukhilangkan liang udara.
  7. Bakar pada suhu 180 - 200 'C, ikut suhu oven masing-masing, selama 50 minit -1 jam atau lebih hingga permukaan kek berwarna coklat gelap. Jangan terlebih bakar, nanti jadi pahit.






 

3 comments:

  1. wahhh dapnyeee...teringin pulak weiii nengok kek syapex ni..cantik kejadiannya tu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. rupa ja biasa-biasa... tp rasa, luar biasa... hahaaa...

      Delete
  2. Cantik paparan gambar-gambar Syapex. Molek kejadian basque burnt cheesecake tu.

    ReplyDelete

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...