Friday 23 June 2023

Kek Lapis Aiskrim Butterscotch


      Assalamualaikum semua... Hari ni aku nak share resepi kek lapis untuk raya haji nanti... Aku buat 5 jenis kek lapis kali ni. Selalu aku buat 3 atau 4 jenis kek lapis kalau raya haji... Terlebih rajin la pulak. Hahaaaa... Sebab lain tu aku nak habiskan stok bahan kek lapis masa raya puasa hari tu... Untuk kek lapis pertama ni nama dia Kek Lapis Aiskrim Butterscotch. Resepi aku amek kat group resepi mama kent. Aku panjangkan kat sini pulak... Raya haji ni aku buat kek lapis yang simple² jaaa... Warna pun tak guna banyak jenis. Cuma modal bahan mentah yang agak mahal.... Aku buat kek lapis ni pun sebab ada lebihan butterscotch chip yang aku guna dulu tak habis.... Dari terperam dalam peti sejuk baik guna buat kek lapis ni... Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah ni... OK laa, esok aku share resepi ke 2 pulak... Byee...


Kek Lapis Aiskrim Butterscotch


Kek Lapis Aiskrim Butterscotch
C&P : FB Alicia Ayung ( Resepi Mama Kent )

Bahan2:
10 biji telur (gred A)
500gm mentega
150gm gula kastor
1 sudu besar ovalette
1 sudu teh esen vanila
250gm susu pekat manis
170gm serikaya
100gm tepung aiskrim vanila
200gm Horlicks
300gm tepung gandum / tepung pau
2 sudu besar butterscotch paste
1 sudu besar pewarna peach
Butterscotch chips, secukupnya ( utk taburan pada lapisan plain )
 
 
Cara-cara
  1. Pukul mentega, gula kastor & ovalette hingga kembang.
  2. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. Putar sampai kembang selama 8-10 minit. 
  3. Masukkan serikaya, susu pekat manis & esen vanila. Putar sampai sebati.
  4. Masukkan tepung aiskrim vanila diikuti dgn Horlicks & tepung gandum. Gaul adunan hingga bercampur rata.
  5. Bahagikan adunan kpd 2 bhgn. Satu bahagian letak butterscotch paste & pewarna peach dan satu bahagian lagi biarkan plain, tabur butterscotch chips.
  6. Panaskan oven selama 10 minit, api atas & bawah dgn suhu 180°c.
  7. Bakar adunan berwarna peach & adunan plain dgn taburan butterscotch chips secara berselang-seli @ ikut citarasa masing2.
  8. Bakar setiap lapisan selama 8-10 minit, api atas saja, guna suhu 160°c.
  9. Ulang step melapis sampai adunan habis. 


Kek Lapis Aiskrim Butterscotch



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...