Tuesday 8 October 2024

Marble Butter Cheese Cake

Marble Butter Cheese Cake



    Assalamualaikum dan selamat malam semua.... Malam ni aku nak update resepi kek marble pulak... Sepatutnya aku share resepi lain, tapi sebab dok tangguh banyak hari, aku update resepi ni dulu laaa... Yang dok bertangguh tu sebab la ni dok kalut pasai banjir. Dah berapa minggu kampung aku ni nak banjir. Akhirnya hari ni masuk jugak banjir tu... Bulan lepas dua kali dah nak masuk banjir tapi Allah tak bagi lagi. Hari ni masuk jugak air banjir tu... Kalau ikutkan tak teruk mana pun sebab aku dah prepare awai-awai. Depa dok habaq kata ni musim banjir. So, kami simpan siap-siap la barang-barang yang penting. Tadi air masuk sat ja dalam rumah. Masuk dalam 5 pagi lebih. Pastu betul-betul surut dekat pukul 11 lebih. Nak cuci pun tak teruk sangat sbab bukan air lumpur... Berbalik pada resepi hari ni, aku nak share resepi kek marble yang ada cheese... Sedap tau... Ikutkan aku malas nak buat kek marble ni sebab kalau aku buat selalunya kek tu akan merekah. Tak tau pasai apa....  Untuk resepi ni aku buat separuh adunan ja sebab bahan mentah pun ada sikit. Kalau ada sapa-sapa yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tuuu.... Nanti bila aku rajin aku share la resepi yang aku dok tangguh tuuu... Byeee....
 

Marble Butter Cheese Cake



Marble Butter Cheese Cake 
C&P : Norashikin Rahmat ( cookpad )
 
Bahan A
125 g pure butter
50 g cream cheese
1/2 sudu besar ovalet
115 g gula castor
Secubit garam
 
Bahan B
3 biji telur gred A
125 g tepung naik sendiri - diayak
1/2 sudu teh esen vanilla
secubit garam
1 sudu besar serbuk koko
 
 
Cara-cara
  1. Putar bahan A sampai gebu ( lebih kurang 10 minit )
  2. Masukkan telur sebiji demi sebiji ke dalam adunan sambil putar. Putar sampai betul-betul kembang.
  3. Masukkan esen vanilla, tepung dan garam berselang seli sambil teruskan memutar adunan sampai sebati dengan speed perlahan.
  4. Bahagikan adunan kepada dua bahagian, satu bahagian plain satu lagi campurkan dengan serbuk koko dan gaul sebati.
  5. Isikan sesenduk adunan plain kemudian letak pula sesenduk adunan koko diatasnya. Ulang langkah ni berselang seli sampai semua adunan habis.
  6. Hentakkan loyang 2,3 kali untuk menghilangkan gelembung udara. Masukkan kedalam oven. Bakar suhu 160c - 170c selama 45minit - 1 jam ikut kesesuaian oven masing-masing. Setelah kek masak, keluarkan daripada loyang dan sejukkan diatas redai sebelum dipotong.


Marble Butter Cheese Cake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...