Saturday 15 June 2024

Kek Lapis Milk Cheese

Kek Lapis Milk Cheese


    Assalamualaikum semua... Hari ni aku nak share resepi ke empat untuk kek lapis raya haji tahun ni. Kek lapis ni sesuai untuk yang minat makan kek lapis yang rasa simple tapi lemak bercheese... Bahan pun tak banyak sangat. Untuk melapis kek ni aku buat dua warna. Putih dan kuning... Mula-mula nak buat tiga empat kaler, macam malas nak basuh bekas pulak. So, aku buat dua kaler je laaa... Kalau ikut resepi asal cuma letak kaler putih jaaa... Ikut la, kalau rajin nak buat warna pelangi pun bulah... Tak ada masalah. Ikut tahap kerajinan hangpa... Malam ni aku share resepi kek lapis yang last. Tahun ni terlebih rajin buat lima jenih pulak. Selalu empat ja untuk raya haji. Biskut raya pn aku tak buat lagi. Ingat nak buat coklat chip. Nanti buleh la buat kudap-kudap lepas raya... Byeee....


Kek Lapis Milk Cheese



Kek Lapis Milk Cheese
C&P : Ummu Danial ( RMK )


Bahan-bahan
 
16 aun mentega scs
10 biji telur gred A
200gm gula halus
10g ovellette
1 sudu teh esen vanilla
1 tin susu manis
250g cream cheese
200gm tepung hong kong
60gm susu tepung
100gm horlick..mun nk engkah lebih pun boleh ( boleh ganti socolic, my rasa, ovaltine & lotus )
pewarna putih
cheddar parut pk tabur atas kek
 
 
Cara-cara
  1. telur+gula+ovellete d pukul kembang.
  2. masuk cream cheese pukul sebati...mentega +susu+vanilla pukul rata sampai sebati...
  3. kemudian masukkn tpg hong kong+horlick+susu tpg gaul sebati lagi 
  4. kemudian masukkan pewarna putih..gaul sebati....
  5. bakar lapis demi lapis 7/6 sudu setiap lapisan bakar 180c 6 ke 7 minit bergantung dgm oven masing2 
  6. tabur cheese cheddar parut setiap lapisan
  7. loyang siize 8x8 yaa
  8. Untuk melapis boleh guna warna yang disukai masing-masing.

Kek Lapis Milk Cheese

 

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...