Friday 14 June 2024

Kek Lapis Gula Apong

Kek Lapis Gula Apong


    Assalamualaikum dan selamat pagi semua... Pagi ni aku nak share resepi kek lapis gula apong pula. Kek lapis ni unik sikit sebab dia guna gula apong. Rasa gula apong ni macam gula orang boh dalam som tam tu... Rasa dia tak sama la 100/100. Seakan akan jaa.... Gula apong ni aku beli kat shopee. Jauh mai dari sarawak. Kat semenanjung ni ada, tapi dia jual yang 1kg. Banyak sangat tuuu... Untuk kek lapis ni aku ada buat kesilapan masa melapis. Patut hijau, coklat & puth sampai habis adunan.. Tapi tengok la aku buat lagumana.... Tapi nasib baik cantik jugak la susunan warna tu walaupun tak ikut turutan... Hahahaaaa.... Nanti kalau rajin petang atau malam ni aku share lagi resepi kek lapis... Byeee....


Kek Lapis Gula Apong




Kek Lapis Gula Apong
C&P : Khairunnisa Mohammad
 
Bahan-bahan
 
450g butter
30g ovalette
10 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila
250g susu pekat manis
100g sekaya
250g gula apong
100g Socolics ( resepi asal pakai Horlicks )
150g susu tepung ( resepi asal pakai coffee mate )
50g serbuk aiskrim vanilla
50g santan
320g tepung pau
Esen pandan
Pewarna hijau
Pewarna putih
Pewarna coklat ( resepi asal browning sugar )
 
 
Cara-cara
  1. Mix butter dan ovalet hingga gebu. Resepi asal Ada tambahan 3 sudu makan gula kastor. Saya tak letak gula. Sebab dah manis sangat bagi saya.
  2. Masukkan telur satu persatu dan mix sampai sebati. Masa ni masukkan juga esen vanila.
  3. Masukkan susu pekat manis dan sekaya. Mix sebati.
  4. Masukkan gula apong. Mix sebati.
  5. Masukkan Socolics, susu tepung dan serbuk aiskrim vanila. Mix sebati.
  6. Masukkan serbuk santan. Mix sebati.
  7. Masukkan tepung sedikit demi sedikit sambil mix hingga sebati.
  8. Bahagikan kepada 3 bahagian sama banyak:
    Bahagian A: ditambah esen pandan dan pewarna hijau.
    Bahagian B: ditambah pewarna putih
    Bahagian C: ditambah pewarna coklat atau browning sugar
  9. Panaskan oven. 10 minit. Api atas bawah. Suhu 150° atau ikut saiz oven sendiri.
  10. Lapik loyang dengan baking paper. Tepi tak perlu sapu apa².
  11. Lapisan pertama bakar pada suhu 150°, hingga masak, api atas bawah.
  12. Lapisan kedua sampai habis, bakar suhu 150°, hingga masak, api atas saja.

Kek Lapis Gula Apong

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...