Thursday 11 February 2021

Chilled Oreo Red Velvet Cheese In Glass


     Assalamualaikum semua.... Hari ni aku nak share resepi dessert yang sangat mudah... Resepi ni macam cheesecake dalam gelas la... Kalau dalam gelas ni mudah sikit nak makan. Tak payah nak potong-potong. Terus boleh makan dalam bekas tu... Resepi asal kak ita guna oreo hitam tu, tapi aku tukar guna oreo red velvet. Untuk buah pula aku guna mandarin orange. Ikut la kalau hang pa nak letak buah apa-apa pun macam strawberry ka, blueberry ka... Aku guna mandarin orange ni pun sebab hari ni kan tahun baru cina... Sesuai la dengan tema kan.. Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu.... Sebelum tu aku nak ucapkan SELAMAT TAHUN BARU CINA kepaya sesiapa yang menyambut... Byee...





CHILLED OREO RED VELVET CHEESE IN GLASS
Adaptasi dari resepi : CHILLED BLUEBERRY YOGHURT CHEESE CAKE By Zack Zachoes
 
Biskut oreo secukupnya ~ dipatahkan ( guna yg red velvet )
Buah kiwi, strawberry, blueberries atau apa2 yg disukai ~ sebagai hiasan ( aku guna mandarin orange )
225g cream cheese ~ suhu bilik
125g whipping cream, pukul hingga gebu dan bertanduk (soft peak)
137g atau 1 bekas yoghurt
30g gula kastor
 
 
Cara-cara
  1. Sediakan cup atau gelas kecil
  2. Patah-patahkan oreo dan letakkan didasarnya ~ ketepikan
  3. Pukul whipping cream hingga kental (soft peak) ~ ketepikan
  4. Dalam bekas lain pukul cream cheese dan gula kastor hingga sebati. Tambahkan yogurt dan gaul hingga sebati
  5. Perlahan-lahan masukkan whipping cream dan kaup balik adunan hingga rata
  6. Paipkan adunan ke dalam gelas yang berisi oreo tadi
  7. Susun pula buah-buah yg disukai
  8. Paipkan semula adunan cheese
  9. Sejukkan dalam peti ais

 


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...