Monday 25 January 2021

Yogurt Moist Marble Butter Cake


     Assalamualaikum semua.... Buat apa tu...? Aku buat kek lagi... Hahahaa... Jangan jemu tengok kek dah la yer... Kek ni pun terjadi sebab ada baki lebihan yogurt. Baki pun cukup-cukup untuk buat kek ni... Kalau tengok resepi asal kek ni plain jer... Tak letak apa-apa perisa. Aku saja-saja pi ejas letak coklat emulco bagi ada corak marble sikit.. Tapi kalau malas nak buat marble boleh guna yogurt perisa lain macam strawberry ka.. Mesti sedap kan... Sebab aku ada plain yogurt aku buat la perisa coklat. Kalu tengok tekstur kek ni memang nampak padat. Tapi bila gigit baru rasa moistnya. Bila letak yogurt ni dia ada la rasa masa-masam sikit... Manis dia tu tak manis sangat... Memang sedap la kalau makan kek ni dengak nescafe o....Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu...
 


Yogurt Moist Marble Butter Cake
 
BAHAN - BAHANNYA :
125 gram mentega, pada suhu bilik
2 biji telur gred B
1 1/4 cawan tepung kek (atau 185 gram, guna tepung gandum pun ok)*
1/2 camca teh baking powder*(*gaul rata dan diayak)
150 ml plain yogurt
100 gram gula halus
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh coklat emulco ( aku tambah )


CARA MEMBUATNYA :

  1. Putar mentega dan gula halus hingga berkrim dan gula hancur, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang. Masuk esen vanilla dan putar rata.
  2. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, putar rata. Akhir sekali masukkan yogurt, gaul hingga rata.
  3. Ambil 1/3 adunan dan masukkan coklat emulco. Tuang adunan secara selang seli dalam tin berukuran 8x4  yang telah disapu dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 190C selama 45 minit atau hingga masak.
  4. Sejukkan kek sepenuhnya atas jaringan sebelum dihidangkan...



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...