Friday 16 February 2018

Biskut Bangkit Nyonya & Selamat Tahun Baru Cina



       Assalamualaikum dan selamat pagi semua.... Lamanya aku tak mai jengah kat sini... Last sekali aku update blog ni tahun lepas masa raya haji tu.... Ni baru timbul pulak... Ada yang rindu kat aku ka...? Hahahaa.... Kalau ikutkan aku memang nak update blog ni macam dulu-dulu... Tapi tah la... Kadang-Kadang tu ada perasaan malas... Huhuhuhuuu... Nak buat macam mana... Lagi satu barang sekarang ni pun dah mahal sangat.... Kadang-kadang nak buat sebijik kek pun pikir banyak kali... Baru-baru ni aku pi kedai barang kek nak topap bahan mentah kat rumah ni... Mana tau kot-kot rajin nak buat kek kan... Buka chiller, tengok harga butter. Mak aiii... Macam ni sekali naik... Banyak kali jugak pikir nak amek tak amek... Tapi amek jugak... Sikit jela... Dasyat harga barang sekarang ni... So kita lupakan harga barang yang mahal tu... Meh kita layan kuih bangkit yang cair dalam mulut ni... Mmmm dap tau... Untuk kuih bangkit ni kita kena sangai bagi tepung tu jadi ringan.. Kalau boleh guna kuali yang besar sikit sbab bila kita dok kucai tu nanti tepung tu buleh beterbang pulak... Buleh bayangkan tak... Aku ni dah la buat kerja kasar sikit... Bersepah la jugak dapor tu... Hihihiii... Api tu jangan kuat sangat, nanti hangit pulak tepung tu. Sangai tepung tu bagi jadi ringan. Bila kita pegang rasa lincin ja...
       Alang-alang aku dah update hari ni aku nak ucapkan SELAMAT TAHUN BARU CINA kepada seluruh rakyat malaysia.... Ada yang nak bagi ang pau kat aku ke... Huhuuu... Ok lah byeee....





BISKUT BANGKIT NYONYA
Sumber : myresepi (diana & lilydvalley)

C&P : Mak Lang Azie

Bahan
350g tepung ubi ( disangai dulu )
150g icing sugar
20g butter
1 biji kuning telur
130g santan pekat ( santan kotak )
1/8 bpowder

Cara
  1. Satukan gula icing ,butter, kuning telur . Kacau guna whisker.
  2. Masukkan santan dan gaul sebati
  3. Masukkan tepung yg dicampur ngan bpowder tadi.
  4. Masukkan skit demi skit hingga jadi bentuk doh.
  5. Terap dan bakar selama 20 minit pada suhu 160.

Nota : Jika tak pasti dah masak ke belum, bila makan seketui rasa basah2 kat tengah biskut tu maknanya lom cukup masak, bakarlah lagi atau lebih mudah biar ada kaler coklat2 skit kat biskut tu tandanya dah cukup bakar.




No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...