Monday 16 January 2023

Walnut Carrot Cake

Walnut Carrot Cake



     Assalamualaikum semua.... Lamanya aku tak bersiaran. Patutnya masa awal tahun hari tu aku dah muncul. Tapi ada kesibukan sikit. Tu yang lama tak muncul kat blog aku ni. Hari ni aku muncul dengan resepi kek carrot. Kek ni aku patutnya buat masa 1 hb 1 hari tu sempena birthday kak aku. Sebab tak sempat terpaksa buat hari lain. Dia pun tak sempat merasa kek ni. Selalu tiap-tiap tahun aku akan buat 2 jenis kek. Tahun ni tak kesampaian... Apa-apa pun happy birthday akak ku... Nanti aku share lagi resepi kek yang aku dah buat. Sapa yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah ni... Byee....
 
 

Walnut Carrot Cake


Walnut Carrot Cake
C&P : Wan Zuulaiha Omar

1/2 + 1/4 cawan minyak jagung
2 biji telur
60gm gula kastor
60gm gula perang
125gm tepung gandum
1/2 sudu kecil baking soda
1/8 sudu kecil garam
1/8 sudu kecil serbuk kayu manis ( aku tak letak )
1/2 cawan walnut - panggang seketika & cincang kasar
1 cawan karot - parut kasar
1/2 cawan kismis - opsyenal ( aku tak letak)


Cara-Cara
  1. Putar telur dengan gula hingga kembang. Masukkan minyak dan putar lagi.
  2. Ayak dan satukan tepung gandum, baking soda, serbuk kayu manis dan garam. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam adunan sambil terus diputar.
  3. Masukkan karot, walnut dan kismis. Kacau rata dengan spatula sahaja. Masukkan separuh sahaja kismis.
  4. Tuang dalam acuan yang telah dilapik dengan kertas minyak. Taburkan separuh lagi kismis supaya ianya tidak jatuh di dasar kek. Bakar selama 45 minit pada suhu 180C. ( aku bahagi adunan kepada 3 bahagian sama banyak & tuang kedalam loyang bulat 6 inci. Bakar lebih kurang 20 minit atau sehingga kek masak )


Walnut Carrot Cake


Cream Cheese Frosting
250gm cream cheese
1/2 cawan gula aising ( aku letak 1/3 cawan )
150gm fresh cream


Cara-Cara
  1.  Pukul fresh cream hingga kental dan ketepikan.
  2. Pukul cream cheese dengan gula aising hingga kembang.
  3. Kemudian satukan dengan fresh cream. Gaul hingga sebati. Sedia digunakan.

Walnut Carrot Cake



Cara melapis kek
  1. Letak sekeping kek atas papan kek. Ratakan cream cheese frosting. Letak sekeping kek lagi. Ulang hingga lapisan kek terakhir.
  2. Salut keseluruhan kek dengan cream cheese frosting. Hias ikut kreativiti masing-masing. Boleh salut keliling kek denga kacang walnut yang telah dicingcang kasar.
  3. Sejukkan dahulu kek sebelum di hidang.

Walnut Carrot Cake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...