Wednesday 18 January 2023

Ovomaltine Cheesecake

Ovomaltine Cheesecake



   Assalamualaikum dan selamat petang semua.... Seperti yang dijanjikan, aku akan share resepi kek birthday kak aku yang patut aku buat masa birthday dia hari tu tapi tak sempat buat... Nin dia, Ovomaltine Cheesecake. Sangat sedap kek ni. Bila gigit ovomaltine spread tu ada bunyi krup krap, krup krap... Untuk base dia aku tak guna biskut. Aku ganti kek span coklat. Kalau cheesecake ni aku lebih suka makan base yang guna kek. Tapi kalau malas nak bakar kek baik guna biskut. Lebih cepat. Terpulang kepada mulut anda... Hahahaa.... Resepi ni aku amek dari Mr. Ali. Kebanyakan resepi dia memang best. Tak rugi cuba. Kalau ada yang berminat nak buat boleh tengok resepi kat bawah tu... Byeee.....



Ovomaltine Cheesecake


Ovomaltine Cheesecake
C&P : Mr. Ali

Lapisan Pertama
140gm digestive biscuits ( boleh ganti biskut merry )
50gm butter


Cara-cara
  1. Hancurkan biskut digestive.  Cairkan butter.
  2. Gaul biskut yang dihancurkan dan butter yang dicairkan sampai sebati. Dah sebati mampatkan dalam loyang spring form bulat 7 inci. ( aku tak guna biskut tapi aku ganti kek span coklat untuk buat base )

Ovomaltine Cheesecake


Lapisan kedua
250gm cream cheese
1 sudu kecil esen vanila ( optional )
150gm dairy whipping cream
2 sudu besar gula aising
1 sudu kecil serbuk koko
180gm Ovomaltine spread


Cara-cara
  1. Pukul cream cheese sehingga lembut. Masukkan esen vanila, Ovomaltine spread dan serbuk koko. Putar sehingga sebati.
  2. Dalam mangkuk lain, putar whipping cream dan gula aising. Pukul hingga kental.
  3. Satukan adunan cheese dan whipping cream dan kaup balik sehingga sebati.
  4. Tuang adunan kedalam adunan loyang. Simpan dalam chiller semalaman.

Ovomaltine Cheesecake


Lapisan ketiga
200gm Ovomaltine spread
 
 
Cara-cara
  1. Cairkan Ovomaltine spread secara double boiler / microwave.
  2. Tuang atas lapisan kedua yang dah diset semalaman. Ratakan dan set dalam 1 jam dalam chiller dan boleh potong untuk dimakan.
     

 

Ovomaltine Cheesecake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...