Tuesday 25 October 2022

Apam Pisang

Apam Pisang



      Assalamualaikum semua.... Hari ni aku nak share resepi apam pulak... Aku buat apam ni pun sebab dok tengok pisang kat dapur tu tak ada sapa nak makan... Kalau lalu kat dapur tu macam pisang tu tengok aku, pastu aku tengok pisang... Sampai kesudah dok tangtu... Tapi kalau buat apam ni habis la jugak pisang tu... Dari dok terbiaq kat situ jadi la buat makan-makan petang ni... Kalau ada sapa-sapa nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu...

Apam Pisang


APAM PISANG


Bahan2nya:
250g pisang yang dilecek
280g tepung gandum, diayak
1 sk baking soda, diayak
1/2 sk baking powder, diayak
Secubit garam
90g gula perang
160g susu pekat manis
95g minyak jagung
2 biji telur, gred A


Cara2 membuatnya: 
  1. Satukan semua bahan2 dalam mangkuk, gaul sebati. Tutup & peram selama 30 minit.
  2.  Panaskan air dalam pengukus hingga mendidih pada api sederhana. Sediakan acuan apam & sapukan dengan sedikit minyak. 
  3. Tuang adunan 3/4 penuh dalam acuan. Kukus selama lebih kurang 15 minit guna api sederhana. Jika suka apam yang merekah, kukus guna api tinggi.

 

 

Apam Pisang

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...