Wednesday 31 August 2022

Lotus Biscoff Cheese Cake

 Lotus Biscoff Cheese Cake


     Assalamualaikum semua.... Selamat menyambut Hari Kemerdekaan semua... Cuti hari Merdeka ni ada pi mana-mana ka....? Aku tak pi mana-mana pun. Dok rumah jaa.... Bila tak pi mana-mana ni aku nak share resepi kek cheese biscoff ni. Aku buat ni sebab nak habiskan biscoff spread & biskut biscoff tu. Ni ada lebihan masa buat kek lapis untuk raya haji hari tu... Untuk resepi ni aku buat separuh adunan. Kalau ada banyak orang dalam rumah tu boleh gandakan adunan tu. Nanti aku share satu lagi resepi yang guna bahan biscoff ni. Bila aku rajin aku share kat sini... Sampai sini dulu laa.... Byeee....
 

Lotus Biscoff Cheese Cake

 
Lotus Biscoff Cheese Cake
C&P : FB Rozmaliza Omar

Base
1 cawan biscoff crumble
1/4 cawan butter ( cairkan )

Cara-cara
  1. Gaulkan biscoff crumble dengan butter cair hingga rata.
  2. Tekan padat-padat dalam loyang loose base bulat saiz 6 inci yang disapu butter dan dialas baking paper.
  3. Bakar selama 15 minit suhu 160C.


Lotus Biscoff Cheese Cake



Bahan kek
250gm cream cheese
1/4 cawan gula halus
1/2 sudu teh esen vanilla
1/4 cawan whip cream / plain yogurt
1 biji telur
3 keping biskut lotus biscoff


Cara-Cara
  1. Putar cream cheese, gula dan esen vanila hingga sebati dan gebu.
  2. Masukkan whipped cream/ plain yogurt putar lagi
  3. Masukkan telur, putar sebati dan masukkan biskut lotus biscoff yg dipatah dua kaup balik dgn spatula hingga rata.
  4. Tuangkan adunan atas base crumble yang telah dibakar tadi
  5. Bakar secara steam-bake selama 45-50 minit pada suhu 150c atau hingga masak. 
  6. Renggangkan pintu oven dan biarkan dalam 30 minit. Keluarkan kek sejukkan selama 4 jam atau semalaman.

Lotus Biscoff Cheese Cake


Untuk Topping
2-3 sdb lotus biscoff spread
Sedikit lotus biscoff crumble
Biskut lotus biscoff
 
 
Cara-cara
  1. Panaskan biscoff spread secara double boiler sehingga cair. Sejukkan sebentar dan tuang atas kek yang dah siap dibakar tadi.
  2. Hiaskan lotus biscoff cheese cake mengikut kreativiti masing². Selamat mencuba


Lotus Biscoff Cheese CakeLotus Biscoff Cheese Cake

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...