Friday 22 May 2020

Kek Lapis Keju Coklat Cadbury




      Assalamualaikum dan selamat pagi semua... Tengah buat apa tu....? Dok buat biskut raya kaa...? Heheheee... Hari ni aku nak share resepi kek lapis pulak. Semalam kek kukus. Kek lapis ni sebenarya kek lapis cheese biasa ja... Tak lekat coklat cadbury pun. Dia plain macam tu jaa...  Tapi, bila dah tambah dengan coklat cadbury lagi la mantopp... Tahun lepas aku dah buat sekali. Tapi aku tak post pun kat bog aku ni... Tak berapa rajin katakan... Padahal dah siap amek gambar dah. Cuma nak taip resepi jaa... Masa tu aku buat plain, tak letak pewarna apa-apa pun... Kali ni aku letak sikit pewarna pink... Kalau tak letak sebarang pewarna pun dah ok... Jimat sikit masa... Hihihii... Ok la, takat sini dulu lah yer, petang-petang sikit aku share resepi kek lapis yang kedua pulak... Kalau ada yang nak mencuba, boleh tengok resepi kat bawah tuuu....





KEK LAPIS KEJU COKLAT CADBURY
Sumber:Ros
C&P :Rahel

Bahan-bahan:(saiz Loyang 7'' atau 6")
200g butter
125g cream cheese
5 biji kuning telur
3 biji putih telur
140g gula kastor
1 sdb ovalet
125g tepung gandum}
1 sdt baking powder }-diayak
50g air ais
Coklat Cadbury secukupnya


Cara-cara:
  1. Pukul butter sehingga kembang.Masukkan cream cheese dan pukul sehingga sebati.
  2. Dalam mangkuk berasingan,pukul telur,gula & ovalet sehingga kembang. Masukkan tepung,air ais secara berselang-seli sehingga sebati. Masukkan adunan butter & cheese sehingga sebati.
  3. Ratakan 4 sudu makan ke dalam tin yang dilapik kertas dan digris.
  4. Bakar dengan api gril sehingga permukaannya perang.Tekan supaya rata & lapiskan dengan adunan seterusnya. Bakar selapis-selapis hingga habis.




Nota:
*Untuk adunan pertama kena bakar guna api atas dan bawah selama 8-10 minit.Tekan bagi
rata.Kemudian tuang lagi adunan seterusnya.Bakar guna api atas pada suhu 170'C
selama 8-10 minit.
*Buat 2 atau 3 lapis kemudian,tuang lagi adunan seterusnya,susun
kepingan coklat Cadbury.Kemudian bakar lagi selama 8-10 minit guna api atas.
*Untuk yang terakhir sekali,tutup tin dengan aluminium foil,kemudian bakar lagi guna api
atas dan bawah selama lebih kurang 10 minit.
*Setelah masak,biarkan sejuk.Simpan dalam peti sejuk sebelum dipotong.



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...