Monday 9 December 2013

Pavlova



     Assalamualaikum semua... Hari ni aku nak share resepi pavlova yang aku buat khas untuk anak buah aku yang balik kampung hari tu... Dia dah mintak lama dah soh buat pavlova ni, tapi tak sempat. Ni bila dia dah balik kampung ni aku pun buatkan la... Nanti kempunan pulak... Hehehee... Dulu pernah buat sekali. Masa tu buat saiz kecik-kecik ala-ala comel gitu. Kali ni try buat yang besar pulak. Senang sikit... Resepi asal buat saiz mini, tapi aku buat saiz besar terus... Sekali bakar jaa... Memang sedap pavlova ni... Rangup di luar, lembut di dalam. Walaupun rasa pavlova ni sangat manis, tapi bila makan dengan buah-buahan yang ada rasa masam ni, hilang sikit rasa manis tu... Gandingan yang sesuai... Kalau ada yang nak buat boleh tengok resepi kat bawah ni...







Pavlova


Bahan-Bahan
-200ml putih telur (4 biji)
-160gm gula kaster
-1/4 sudu teh cream of tartar
-2 sudu teh tepung jagung
-200ml whip cream / thickened cream / double cream [ aku guna 300gm fresh cream ]

-Buah-buahan segar, strawberry, blueberry, physalis, kiwi atau yang di sukai [ aku letak peach, strawberry kiwi hijau dan kiwi kuning ]


Cara-cara :
  1. Panaskan oven pada suhu 120C. Alas dulang pembakar dengan kertas baking / silpat mat.
  2. Pukul putih telur dalam mangkuk mixer yang bersih dan kering hingga berbuih. Masukkan gula kaster, cream of tartar dan tepung jagung. Pukul dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan bertanduk.
  3. Masukkan ke dalam piping bag dan picit ke dalam acuan bulat 6 dia[ kalau buat saiz besar macam aku guna acuan 8'' ]. Ratakan permukaannya dengan spatula. Angkat acuan perlahan-lahan. Jika tiada acuan, lukis bulatan di atas kertas parchment dan picit meringue ke dalamnya.
  4. Untuk hiasan tepi, masukkan meringue ke dalam piping bag dengan nozzle pilihan dan picit keliling tepinya dengan corak kegemaran.
  5. Bakar di rak tengah selama 1 jam [ aku bakar 1 jam 30 minit ]. Tutup suis oven dan biarkan pavlova mengering di dalamnya selama 30 minit. Permukaan dan tepi pavlova kelihatan retak dan berwarna kuning keemasan.
  6. Pukul whip cream hingga kental. Picit / sapu ke atas pavlova dan tabur dengan buahan-buahan hiris.
  7. Rasanya manis, ranggup di luar dan lekit di dalam,, sediakan dengan buahanbuahan kegemaran ..






Si manis pavlova...


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...