Sunday 23 June 2013

Pandan Slice Cheese Cake




   Assalamualaikum semua.... Hari ni jom layan cheese cake lagi. Cheese cake ni tak berapa nak menjadi... Tapi nak tempek jugak resepi kat sini.... Biasa la kan, baking ni bukannya selalu menjadi, kalau waktu tak menjadi... Pakai harus la kek tu.. Tapi cheese cake ni cuma rupa ja kurang menjadi, tapi rasa dia, perhhh... Sedap... Lemak berkrim dengan aroma pandan... Ok la.. Takat ni la dulu... Bye....




Bahan-bahan

-4 keping slice cheese ( kt mesia cheese yang jenama kraft atau cheddar tu)
-200 ml susu segar [ ganti susu cair ]
-70 gram butter atau marjerin
-80 gram tepung gandum (diayak dahulu)
-70 gram gula
-4 biji telur saiz M [ aku guna 3 biji telur gred A ]
-beberapa titik esen pandan
-beberapa titk pewarna hijau
-1 sudu kecil serbuk koko

Cara-cara
  1. Carikkan slice cheese kecil-kecil dan campurkan dengan susu segar, kemudian masukkan dalam periuk, gunakan api perlahan dan biarkan slice cheese tadi cair. kacau sentiasa.
  2. Masukkan butter serta separuh bahagian gula dan kacau hingga larut, tutup api dan sejukkan sebentar.
  3. Asingkan putih telur dan kuning telur, pukul putih telur bersama baki gula hingga menjadi meringue.( meringue pastikan betul-betul kental, terbalikkan bowl dan meringue takkan jatuh)
  4. Didalam bekas lain pukul kuning telur hingga kembang dan masukkan kedalam adunan cheese tadi, masukkan tepung sedikit demi sedikit dan pukul lagi, pastikan adunan tidak berketul.
  5. Akhir sekali campurkan meringue sedikit demi sedikit ke dalam adunan tadi dan berberapa titik esen pandan dan perwarna hijau, gunakan cara kaup balik supaya adunan rata. glis acuan kek dengan marjerin dan alaskan dengan kertas. ambil dua sudu besar adunan dan masukkan serbuk koko, ketepikan, curah adunan hijau ke dalam acuan kek dan akhir sekali curahkan pulak adunan coklat di atas permukaan adunan hijau tadi, lorekkan dengan garpu atau lidi.
  6. Bakar pada suhu 170 darjah selama 20 minit dan turunkan suhu 140 darjah selama 40 minit, gunakan acuan kek bulat atau petak berukuran 18cm dan letakkan sedikit air di bawah dulang pembakar, cara bain marie, untuk dapatkan tekstur kek yang tidak terlalu kering.
  7. Setelah siap dibakar terus keluarkan kek dari acuan dan sejukkan atas redai, amat sesuai dijadikan menu minum petang. Selamat Mencuba.




Selamat mencuba...




No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...