Thursday 14 February 2013

Bahulu Senyum


   Salam dan selamat pagi semua... Hari ni aku nak kongsi resepi yang aku dah buat, bahulu senyum. Bahulu ni memang sedap dan gebu. Tak rugi untuk dicuba. Sesuai jugak buat menu minum petang. Tapi untuk bahulu ni aku buat semalam untuk sarapan pagi la. Bahulu aku ni dia senyum tak berapa cantik sangat. Tak pa la janji ada jugak senyumnya. Kalau dia tak senyum, sedih aku. Jadilah bahulu moncong. Hahahaaa.... Lawak di pagi hari... Kat bawah ni resepi untuk separuh adunan. Nak buat bebanyak pun takut tak habis. Nanti membazir la pulak. Resepi ni aku cuma oter sikit ja.. Harap-harap tuan resepi ni tak marah la. Meh tengok resepi kat bawah ni.


Resepi : Penulis Novel Ainin Naufal (Majalah Jelita Mei 2011)


Bahan-Bahan

-1/2 cawan gula perang [ resepi asal guna gula halus ]
-2/3 cawan tepung gandum
-1/2 camca teh serbuk penaik (baking powder)
-1/2 camca besar ovalet
-1 biji telur, disejukkan (dari petiais)
-1/3  cawan susu segar
-1  camca teh esen vanila
-1/2 camca besar coklat emulco
-1/2 camca besar pes strawberry
-1/2 camca besar pes pandan

Cara-Cara
  1. Campurkan semua bahan (kecuali bahan perasa) dan pukul pada kelajuan tinggi sehingga adunan putih.
  2. Bahagi adunan kepada tiga bahagian. Campurkan coklat emulco pada satu bahagian. Bahagian kedua dicampurkan dengan pes strawberry & bahagian ketiga pes pandan.
  3. Panaskan periuk pengukus anda. Masukkan setiap adunan ke dalam piping bag. Paipkan ketiga2 adunan ke dalam cawan kertas sehingga memenuhi ¾ ketinggian cawan kertas.
  4. Kukus selama 15 minit dengan api kuat.
  5. Sejukkan dan sedia dihidangkan.


Senyum jangan tak senyum..
: )

1 comment:

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...