Wednesday 7 November 2012

Nasi Goreng Mix Herbs



     Salam bersiaran.... Hari ni baru boleh update blog. Dua tiga hari lepas sibuk sikit. Tu yang tak dan nak update. Hari ni aku nak kongsi satu resepi yang aku dah ubah sikit. Ye la, selalunya  kita selalu dengar nasi goreng kampung, nasi goreng apa lagi tahh...? macam-macam la... Yang ni aku dapat masa dok makan sepegeti goreng. Tiba-tiba dapat idea. Apa kata tukar sepegeti kepada nasi.... Hmmmm.. Boleh tahan.... So aku try la buat... Hasilnya memang sedap... Mai kita tengok cara nak buatnya....



Bahan-Bahan

-2 cawan nasi putih
-6 ekor udang sederhana besar
-1 pokok sawi
-2 sudu makan sos tiram
-garam secukup rasa
-2 ulas bawang putih [didadu ]
-1 biji bawang merah [didadu ]
-1 sudu teh mix herbs
-1/2 sudu teh cili flakes
-1/2 sudu teh oregano flakes
-1/2 sudu teh parsley flakes


Cara-Cara

  1. Buang kulit udang dan tinggalkan ekornya. Belah belakang dan cuci kekotoran. Potong sawi dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bawang merah dan bawang putih. Tumis sehingga naik bau.
  3. Masukkan sos tiram dan kacau seketika.
  4. Masukkan udang dan goreng hingga separuh masak. Masukkan mix herbs, cili dan oregano flakes.
  5. Masukkan nasi dan gaul rata.
  6. Akhir sekali masukkan sawi dan parsley flakes. Apabila sawi sudah layu, tutup api dan sedia dinikmati.

No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...