Saturday 1 January 2022

Biscoff Tiramisu

Biscoff Tiramisu


    Assalamualaikum.. Selamat tahun baru semua... Dah masuk tahun 2022 hari ni... Bila dah tahun baru ni mesti hangpa ada azam baru kan... Aku tahun ni nak berazam bagi rajin update blog dah laa... Hahahaa... Macam tak ada azam lain la kan... Bila dah tahun baru ni, maka wujud la kek tahun baru bersempena kek birthday kak aku... Tiap-tiap tahun kalau aku dan aku akan buat kek untuk dia. Tahun ni aku buat kek simple ja... aku buat tiramisu dan carrot cake. Kek tiramisu ni dia ada penambahan rasa dari biscoff spread tu. Rasa dia sangat sedap. Bila kita gigit tu terasa rangup dari biscoff spread tu. Kalau ada yang nak mencuba boleh tengok resepi kat bawah tu. Nanti aku share resepi carrot cake pulak. Byee...
 

Biscoff Tiramisu


Biscoff Tiramisu

Espresso Syrup
200g air
50g gula kastor
4 sb serbuk espresso

Cara-cara
  1. Satukan semua bahan dalam bekas & panaskan hingga gula cair.
  2. Ketepikan dulu sebentar.

Biscoff Tiramisu


Biscoff cheese filling

Bahan A
1 biji kuning telur, gred A
1 biji telur, gred A
20gm gula kastor

Bahan B
1 1/2 sudu besar serbuk gelatin
50gm air

Bahan C
250gm mascarpone cheese, suhu bilik
50gm gula kastor
2 sudu besar air + 1 sudu besar serbuk espresso

Bahan D
300gm non dairy cream, dipukul pekat

Bahan-bahan lain
400gm sponge finger ( forno bonomi savoiardi )
crunchy biscoff spread, dicairkan


Cara-cara
  1. Satukan bahan A dalam bekas tahan panas. Masak guna kaedah double boiler hingga sebati. Guna api perlahan.
  2. Dalam bekas lain, satukan bahan B. Gaul rata dan masukkan dalam adunan A tadi. Kacau rata hingga gelatin cair sepenuhnya dan alihkan dari api. Sejukkan sebentar.
  3. Satukan mascarpone cheese dan gula, pukul hingga berkrim guna handwhisk. Masukkan campuran espresso dan kacau lagi.
  4. Kemudian satukan adunan cheese bersama dengan adunan gelatin, kacau rata lagi. Masukkan pula bahan D dan kaup balikkan hingga halus dan sebati. Bahagi kepada 3 bahagian sama banyak.
  5. Sediakan loyang loosed base bulat bersaiz 8 inci. Celupkan sponge finger kedalam espresso syrup dan susun dalam loyang. Tuang satu bahagian cheese filling atas sponge finger yang telah disusun. Sendukkan sedikit crunchy biscoff spread atas cheese filling. Ulang langkah tadi hngga habis.
  6. Simpan kek dalam peti sejuk selama 3 jam atau hingga mengeras baru boleh dipotong. Potong guna pisau panas untuk potongan yang kemas.


Biscoff Tiramisu

Biscoff TiramisuBiscoff Tiramisu


No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...