Tuesday 21 August 2018

Kek Lapis Coklat Pelangi / Rainbow Chocolate Layer Cake



    Assalamualaikum semua... Ok, ni kek lapis yang kedua untuk raya ni... Nampak cantik tak... Mata aku nampak cantik la... Mata hangpa tak tau la.... Hahahaa... Puji sendiri la pulak aku ni... Kek ni dia punya lembab macam kek kukus pun ada... Padahal ni kek bakar... Heran jugak aku... Apapun aku tak kisah. Janji rasa sedap kat tekak aku... Kalau ada yang teringin nak buat makan boleh la tengok resepi kat bawah tu naaa... Bye...

 



Kek Lapis Coklat Pelangi / Rainbow Chocolate Layer Cake
C&P : Kak Wan / Citarasawan

Bahan-bahan
450gm mentega
10 biji telur A
180gm gula kaster
2 sudu kecil ovalete
1 sudu teh esen vanila
250gm susu pekat manis
100 gm horlicks
160gm tepung Hong Kong atau Tepung gandum
250 gm cream cheese

Bahan B
150gm coklat masakan - di cair secara double boiler
Loyang 8 x 8in

Cara-cara :
  1. Pukul cream cheese dan susu pekat hingga sebati. Ketepikan. Pukul mentega, ovalete dan gula hingga kembang. Masukkan esen vanila. Kemudian masukkan telur satu persatu. Pukul hingga sebati. Masukkan adunan cream cheese dan putar hingga bergaul rata. Setelah itu masukkan tepung, horlicks sedikit demi sedikit dan di putar sebati. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian :
  2. Satu bahagian di adun bersama coklat masakan cair, gaul rata. Bahagikan pula kepada 6 bahagian (160 gm setiap satu) dan satu bahagian lagi di beri warna pelangi (6 bahagian : ungu, biru, hijau, kuning, oren dan merah)
  3. Ratakan lapisan coklat, bakar api atas dan bawah selama 10 minit. Angkat dan tekan dengan penekan kek lapis. Cucuk dengan garpu. Kemudian ratakan adunan ungu. Bakar dengan api atas saja selama 8 minit dan ulangi melapis berselang seli warna hingga habis. Cucuk dengan garfu dan tekan setiap kali melapis.



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...