Saturday 30 November 2013

Kek Chiffon Pisang



    Asalamualaikum dan selamat petang semua... Menu apa petang ni... Apa kata cuba buat kek chiffon pisang yang gebu dan lembut ni... Sangat sedap kalau pekena dengan secawan kopi o atau nescefe o di kala waktu petang ni... Resepi ni aku copy kat che mat gebu. Tima kasih cmg sebab dah alih bahasa resepi ni kepada bahasa melayu.. Senang sikit kalau nak buat rujukan nanti... Rasa kek chiffon ni pun macam kita makan kek pisang. Cumanya kalau kek pisang lebih padat kalau nak bandingkan dengak kek chiffon ni. Masa dok bakar tu memang harum betol dengan aroma pisangnya... Kalau ada yang nak cuba buat untuk minum petang boleh la tengok resepi kat bawah ni... Sampai takat ni dulu ya... Bye..






Kek Chiffon Pisang
C&P : CMG


BAHAN-BAHAN A
-80 gram tepung kek
-15 gram gula kastor
-3 kuning telur gred A
-35 gram minyak sayur (che mat guna minyak jagung)
-45 gram susu segar
-240 gram pisang, che mat guna pisang montel (tanpa kulit)
-Secubit garam

BAHAN-BAHAN B
-4 putih telur gred A
-40 gram gula kastor
-1/2 camca teh cream of tartar

CARA CARA
  1. Panaskan oven pada suhu 170C, sediakan tin chiffon cake berukuran 9 inci yang dasarnya boleh ditanggalkan, tak perlu disapu dengan mentega. Ketepikan. 
  2. Dalam satu mangkuk, satukan bahan2 A, kemudian kacau dengan whisk hingga semua sebati, licin dan berkrim. Pastikan ia tidak berbinti2. Ketepikan.
  3. Putar putih telur hingga berbuih, guna kelajuan laju. Masukkan gula kastor sedikit demi sedikit hingga habis, tambah cream of tartar dan terus memutar hingga putih telur kental. Ketepikan
  4. Ceduk 1/3 bahagian putih telur dan gaul rata dalam adunan no. 2, kemudian cedok 1/3 lagi dan gaul lagi dan di akhiri dengan baki putih telur, gaul hingga rata dan sebati. Gunakan kaedah kaup balik.
  5. Tuang dalam tin chiffon, ratakan dan bakar 55 - 6o minit atau hingga masak (bila anda uji dengan mencucuk lidi sate bersih ke dalam kek dan keluarnya bersih, itu tanda kek telah masak). Keluarkan dari oven dan terus terbalikkan tin chiffon. Biar kek sejuk dalam tin dengan keadaan tin terbalik.
  6. Sisip tepi kek dengan pisau kecil, tanggalkan dari tin, kemudia sisip pulak bahagian bawahnya. Keluarkan kek, letak dalam pinggan sesuai dan boleh hidangkan untuk minum petang..




Jemput makan..



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...