Tuesday 10 September 2013

Matcha (Green Tea) Chiffon Cake



    Salam dan selamat petang semua.... Hari ni apa kata kita layan kek yang ringan-ringan pulak. Minggu lepas dah layan menu kek yang berat-berat. Mau tak berat, kebanyakan kek minggu lepas aku buat cheesecake... Perhhh.... Kolesterollllll tuuu....... So, kali ni kita layan kek chifffon dah la... Kek yang ringan ala-ala kapas gitu... Resepi ni aku C&P kat dapur DJ. Untuk resepi ni aku gandakan adunannya sebab resepi asal adunannya sikit... Kalau buat adunan asal kompem tak cukup punya... Yang tak bestnya bila masak tak nampak warna hijau, nampak kaler cekelat pudar. Heran jugak, masuk dok adun tu memang nampak hijau lagi. Tapi bila dah siap masak, tak jadi kaler hijau. Jadi kaler ala-ala cekelat pudar... Tak pa la janji kek chiffon ni sedap... Aroma dari chiffon ni memang harum... Wangi ja masa bakar... Tekstur kek ni pun tersangat lembut... Nak potong pun kena contror macho... Huhuhuuu.... Takut terpenyek... Kalau ada yang nak try rasa kesedapan, kelembudan dan keharuman kek chiffon ni boleh la cuba resepi kat bawah ni.....






Matcha (Green Tea) Chiffon Cake
Sumber : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan : loyang chiffon 20 cm

Bahan A
-4 biji kuning telur
-80g tepung naik sendiri
-40g gula
-40ml minyak jagung@minyak masak
-60ml susu segar
-2 sudu makan green tea powder@serbuk matcha

Bahan B
-4 biji putih telur
-1/2 sk tartar
-100g gula


Cara-cara
  1. Panaskan oven suhu 175darjah. [ oven aku 150c ]
  2. Satukan tepung dan serbuk matcha. Gaul rata dan ayak.
  3. Dalam mangkuk, kuning telur dan gula kacau menggunakan whisk sehingga gula larut. Masukkan bahan yang di ayak, kemudian susu dan akhir skali minyak. Ketepikan.
  4. Putar putih telur hingga berbuih. Masukkan tartar dan gula sedikit demi sedikit. Putar lagi hingga kembang dan meringue@soft peak (diterbalikkan tak jatuh!).
  5. Ambil setengah putih telur dan kaup balikkan menggunakan spatula ke dalam adunan kuning telur. Kemudian tuangkan adunan ke dalam mangkuk putih telur yang berbaki tadi. Kaup balik lagi hingga sebati. Jangan over mix yer! Adunan akan kelihatan lumpy dan nampak seolah berketul2. (DJ gaul perlahan-lahan menggunakan tangan sahaja)
  6. Tuang ke dalam loyang chiffon. Loyang tak perlu dilengser dengan minyak! agar kek dapat memegang` loyang tersebut semasa proses mengembang.
  7. Bakar selama 30min atau hingga masak.
  8. Terbalikkan kek sejurus keluar dari oven. Sejukkan di atas redai sehingga benar2 sejuk baru sisipkan dr loyang. Potong menggunakan pisau berjeriji agar kek kelihatan cantik.
  9. Sedia dihidang.





Sangat gebu...
bau pun sangat harumm..



No comments:

Post a Comment

harap maaf kalau saya lewat atau tak sempat balas komen anda ...